Подвійний гамма-спалах здивував астрономів

Астрономи зафіксували надзвичайно довгий гамма-спалах, який тривав понад 1000 секунд. Супутник Fermi побачив, що він чомусь мав аж два піки, сильно рознесених у часі. На думку вчених, це сталося через ефект гравітаційного лінзування.

Гамма-спалах
Гамма-спалах. Джерело: phys.org

Надзвичайно довгий гамма-спалах

Вчені, які працюють із космічним телескопом Fermi, опублікували дослідження, в якому повідомили про надзвичайно тривалий гамма-спалах, який спостерігав цей апарат. Він реєструвався протягом понад 1000 секунд, у той час як більшість подібних подій тривають лише кілька десятків.

Гамма-сплески не варто плутати з іншим достатньо загадковим явищем — швидкими радіоспалахами. І ті, й інші належать до транзієнтів, тобто короткочасних явищ. Різниця полягає в тому, що події, подібні до тієї, яку спостерігав Fermi, значно потужніші й тривають довше. Саме тому їх вдалося відкрити ще кілька десятиліть тому і з’ясувати їхню природу.

Більшість з них відбуваються на відстані мільярдів світлових років від нас і пов’язані із загибеллю дуже масивних зір. Найчастіше вона виникає, коли чорна діра під час колапсу утворюється ще до того, як зовнішні шари світила зруйнуються. Хоча гамма-сплески також можуть утворюватися, коли стикаються дві нейтронні зорі.

Вплив гравітаційного лінзування

Однак у зорі, що породила новий рекордний гамма-сплеск, не було нічого незвичного. Та й сама подія утворення наднової не відзначалася якимось дуже сильним вивільненням енергії. Єдине, на що звернули увагу вчені, — це два її піки, які були дуже схожі один на одний, але сильно рознесені у часі.

І саме ця особливість допомогла їм зробити припущення, яке пояснює, чому цей гамма-сплеск був таким довгим. Просто на шляху променів трапилось якесь велике тіло і його сила тяжіння призвела до утворення ефекту гравітаційної лінзи, або, простіше кажучи, викривила напрямок розповсюдження променів.

Зазвичай це явище відоме для об’єктів, світність яких більш-менш постійна. Саме воно створює кола та хрести, спотворюючи та дублюючи їхнє зображення. Однак у випадку короткочасних подій гравітаційна лінза може працювати трохи не так.

Вона може відправити частину променів довшим шляхом, внаслідок чого вони прийдуть до нас із затримкою. У випадку конкретної події різниця була невеликою, тому астрономи й побачили спалах як одну «розмазану» у часі подію з двома піками.

Проте ніщо не заважає гравітаційній лінзі відправити світло від дуже яскравого транзієнта кількома різними шляхами зі значною затримкою. У такому разі ми спостерігатимемо кілька подій, які відбуватимуться в одному і тому ж місці.