У найяскравішого гамма-спалаху виявлена дивна особливість

У жовтні 2022 року астрономи стали свідками швидкоплинного, надзвичайно яскравого гамма-спалаху у віддаленому Всесвіті. Група вчених навіть дала йому назву BOAT — «Найяскравіший за всі часи» (Brightest of All Time). Тепер вчені, які його зафіксували, повідомили про незвичайну структуру струменя цього гамма-спалаху.

Враження художника від гамма-спалаху
Гамма-спалах в уявленні художника. Зображення: NASA

Гамма-спалахи — це одні з найбільших феєрверків у космосі. Це величезні вибухи у просторі-часі, які випромінюють гамма-промені — найенергійніший вид електромагнітного випромінювання. Вони переважно виникають під час взаємодії масивних об’єктів, спричиняючи великі вибухи. Їх можуть випромінювати, наприклад, колапсуючі зорі або їхнє злиття.

BOAT (офіційна назва GRB 221009A) був майже в 70 разів яскравішим за будь-який раніше зафіксований гамма-спалах. Він трапився у галактиці, яка розташована на відстані близько 2 млрд світлових років від Землі. Астрономи вважають, що така подія відбувається лише раз на 10 тис. років.

Цікава особливість BOAT

Днями дослідники оголосили про нові деталі структури струменя гамма-випромінювання — величезного шлейфу матеріалу, викинутого з джерела вибуху. Вважається, вибух та шлейф утворилися від масивної колапсуючої зорі, що перетворилася на чорну діру. Їхнє дослідження було опубліковане в журналі Science Advances.

Графіка, яка показує, як струмені чорної діри викидають гамма-промені через Всесвіт. Графічний матеріал: Дослідницький центр NASA Goddard

«Протягом тривалого часу ми думали, що струмені мають форму конуса. Проте деякі гамма-спалахи показують, що їхні струмені мають більш складні форми, тому нам потрібно розробити складніші моделі та детальні комп’ютерні симуляції струменів гамма-спалаху», — сказав Олександр ван дер Горст, фізик з Університету Джорджа Вашингтона та співавтор дослідження, в пресрелізі університету.

Струмені речовини, що майже досягають швидкості світла, є поширеним явищем для масивних об’єктів у Всесвіті. Квазари та пульсари випромінюють такі струмені. Але струмені BOAT, схоже, мали форму, що подовжила їхнє випромінювання, що було помітно навіть із земних обсерваторій. Аспірант університету GWU та головний автор дослідження Брендан О’Коннор заявив, що BOAT змінить уявлення астрофізиків про струмені, що випромінюються зорями, які колапсують.

Рекордний за тривалістю спалах

Довготривалі гамма-спалахи продовжуються понад дві секунди. Але світіння BOAT тривало близько 10 годин. За даними NASA, тривалі спалахи зазвичай пов’язані зі смертю світил, тоді як короткочасні частіше виникають під час злиття зір та утворення чорних дір.

Хоча BOAT був надзвичайно яскравим, він не є найбільшим вибухом, спостереженим у космосі. Минулого місяця астрономи оголосили про відкриття довготривалого вибуху під назвою AT2021lwx. Вони вважають, що цей вибух стався внаслідок взаємодії між чорною дірою та газом, що оточував її.

Майбутні обсерваторії допоможуть дослідникам фіксувати такі спалахи в момент їхньої появи, надаючи астрофізикам цінні дані навіть про найшвидкоплинніші події.

Раніше ми повідомляли про те, як струмінь газу в далекій галактиці розвернувся в наш бік.