Подія раз на 10 тисяч років: зафіксований найяскравіший гамма-спалах у Всесвіті

Вчені провели дослідження спалаху гамма-випромінювання, який 9 жовтня 2022 року був зафіксований детекторами, та зробили приголомшливий висновок: це був найяскравіший і найпотужніший спалах, який будь-коли бачили у Всесвіті. Команда вчених підтвердила, що сплеск був приблизно в 70 разів яскравішим, ніж будь-що, зареєстроване раніше.

GRB 221009A
Спалах гамма-випромінювання GRB 221009A, зафіксований обсерваторією XMM-Newton Європейського космічного агентства

Астрономічна команда вважає, що вибух 2022 року, є подією, яка трапляється раз на 10 тисяч років. Нове дослідження, що детально описує аспекти спалаху, опубліковане в The Astrophysical Journal Letters.

У звіті Сіднейського університету зазначається, що спалах був настільки яскравим, що більшість гамма-інструментів у космосі не змогли виміряти його справжню інтенсивність — вони були буквально засліплені світлом.

«Сплеск під назвою GRB 221009A був найяскравішим спалахом рентгенівських і гамма-випромінювань з моменту виникнення людської цивілізації», — сказав астрофізик Ерік Бернс з Університету штату Луїзіана, співавтор дослідження. За це спалах отримав звання BOAT, або «найяскравіший за всі часи».

Протягом кількох тижнів після першого спалаху рентгенівське світло розсіювалося від пилу в Галактиці на шляху до нас. Це призвело до появи кількох пилових кілець, що розширювалися назовні в напрямку вибуху. Найближче кільце розташоване на відстані приблизно 1300 світлових років, а найвіддаленіше — 61 тисячі світлових років, на іншому боці Чумацького Шляху.

Найпотужніші вибухи у Всесвіті

Спалахи гамма-випромінювання — найпотужніші вибухи у Всесвіті. Розрізняють довготривалі та короткочасні гамма-спалахи. Довгі сплески — це будь-які спалахи, які тривають протягом трохи більше двох секунд. За даними NASA, короткі події частіше асоціюються зі злиттям зір і утворенням чорних дір, тоді як триваліші спалахи пов’язані з надновими.

Графіка, яка показує, як струмені чорної діри викидають гамма-промені через Всесвіт. Графічний матеріал: Дослідницький центр NASA Goddard

У випадку смерті зір іноді породжуються масивні, наденергетичні струмені матеріалу, схожі на ті, що вириваються з пульсарів. Коли ці струмені спрямовані прямо на Землю, це робить гамма-промені особливо яскравими з нашої точки зору.

Гамма-промені незабаром можна буде використовувати для виявлення гравітаційних хвиль, які є брижами у просторі-часі, викликаними потужними подіями, такими як злиття чорних дір.

Раніше ми повідомляли про те, як струмінь газу в далекій галактиці розвернувся в наш бік.