Струмінь газу в далекій галактиці розвернувся в наш бік

У далекій зоряній системі, яка раніше здавалася просто гігантською радіогалактикою, помічені дивні зміни. Релятивістський струмінь газу від чорної діри в її центрі розвернувся в наш бік, перетворивши її на блазар.

Блазар, що випускає струмінь газу
Блазар, що випускає струмінь газу. Джерело: www.sciencenews.org

Радіогалактика перетворилася на блазар

Міжнародна команда астрономів повідомила, що в ядрі далекої галактики відбуваються унікальні події. Раніше вважалося, що PBC J2333.9-2343 — це просто велика радіогалактика, тобто її оточують хмари іонізованого газу, який створює потужне радіовипромінювання. Але у новій роботі автори повідомляють, що з її ядра у нашому напрямку почав бити потужний промінь.

Звідки він береться — для науковців не є таємницею. Такі промені являють собою надлишки речовини, яку поглинає надмасивна чорна діра, яка є в центрі кожної масивної галактики. Часто вона не може «перетравити» її повністю, тому «вистрілює» частину з полюсів зі швидкістю, близькою до світлової.

Коли такі струмені спрямовані не в наш бік, то ми називаємо це явище квазаром, а коли один із них «дивиться» на Чумацький Шлях — це блазар. І саме так віднині має класифікуватися галактика PBC J2333.9-2343.

Струмінь газу повернувся в наш бік

При цьому варто зазначити, що два струмені від цієї далекої галактики не з’явилися зараз. Її ядро було активним, тобто поглинало речовину ззовні й до того. Власне, причиною того, що PBC J2333.9-2343 проявляла активність як радіогалактика, і були джети, які виходили з чорної діри.

Просто вони були спрямовані не на нас, а на велетенські позагалактичні хмари, які під їхньою дією починали світитися, формуючи щось на зразок надзвичайно яскравих у радіодіапазоні пелюсток. Нове дослідження також ці «пелюстки» побачило.

Тільки тепер стало зрозуміло, що ці «пелюстки» світять залишковим світлом. А джет чорної діри, який раніше давав їм енергію, тепер повернувся в наш бік, що і призвело до перетворення галактики на блазар.

Це також унікальна подія, адже йдеться про швидку зміну напрямку обертання об’єкта, маса якого у мільйони разів більша за сонячну. І причину цього вчені поки що вказати не можуть. Можливо, її спричинило злиття галактик.