Чорна діра «вистрілила» рентгенівським променем

Чорні діри мають настільки інтенсивне гравітаційне тяжіння, що ніщо не може вирватися з їхньої пастки, навіть світло. Однак нові спостереження дослідницьких місій NASA Swift і Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuSTAR) виявили гігантське виверження рентгенівського світла, що виходить із центру надмасивної чорної діри, розташованої в сузір’ї Пегаса, приблизно за 324 млн світлових років від нас. Отримані дані підштовхнули дослідників до запитання: «Чому спалахують чорні діри?»

Корона може створити спалах рентгенівського випромінювання навколо чорної діри
Корона може створити спалах рентгенівського випромінювання навколо чорної діри. Зображення: NASA

Зображення чорної діри, відомої як Markarian 335, або Mrk 335, показують, що коли в короні навколо чорної діри накопичується величезна кількість енергійних частинок, вони різко виштовхуються, викликаючи спалах рентгенівського світла.

«Це перший випадок, коли ми змогли пов’язати запуск корони зі спалахом. Це допоможе нам зрозуміти, як надмасивні чорні діри живлять деякі з найяскравіших об’єктів у Всесвіті. Хоча самі чорні діри не випромінюють світло, вони часто супроводжуються оточуючим сяючим диском, який є скупченням частинок», — пояснив Ден Вілкінс з Університету Святої Марії в Галіфаксі.

Корони рухаються неймовірно швидко. У Mrk 335 вона рухалася зі швидкістю 20% від світлової. Описуючи процес викиду рентгенівського променя з Mrk 335, Вілкінс пояснив: «Корона спочатку зібралася всередину, а потім вистрілила частинками вгору, як струмінь». Коли це відбувається і корона запускається в нашому напрямку, її світло стає яскравішим у результаті ефекту, який називається релятивістським доплерівським посиленням.

Раніше ми розповідали про «різнобарвні» чорні діри.

За матеріалами Nature