Рекордний гамма-сплеск потрапив на відео

Європейська Південна обсерваторія опублікувала запис, складений зі знімків, зроблених Дуже Великим телескопом (VLT). На ньому можна побачити появу і згасання гамма-сплеску GRB 221009A.

GRB 221009A було зафіксовано 9 жовтня 2022 року гамма-обсерваторіями Swift та Fermi. Подія вразила астрономів обсягом енергії, що виділилася. GRB 221009A у прямому сенсі слова засліпив детектори космічних телескопів. Він виявився в 70 разів яскравішим, ніж будь-який інший гамма-сплеск, який спостерігався до цього.

Через кілька годин на місце сплеску був націлений VLT. Йому вдалося отримати спектр GRB 221009A і довести, що його джерело розташовувалося за межами Чумацького Шляху. Під час подальшого аналізу астрономам вдалося встановити, що сплеск стався на відстані 2,4 млрд світлових років від Землі. Це набагато ближче типового гамма-сплеску.

Знання відстані також дало змогу астрономам провести оцінку яскравості GRB 221009A. Він виявився настільки потужним, що навіть зараз обсерваторії все ще можуть спостерігати його залишкове післясвітіння. GRB 221009A став найяскравішим гамма-сплеском за весь час космічної ери. За різними оцінками, настільки потужні та близькі до Землі події відбуваються не частіше, ніж один раз на 1000 – 10 000 років.

Цікаво, поки астрономи не впевнені, що саме викликало GRB 221009A. Подібні довгі гамма-сплески зазвичай пов’язують зі спалахами наднових. Але телескопам James Webb та Hubble поки що не вдалося знайти жодних об’єктів на місці ймовірного вибуху.