Perseverance дістався дельти стародавньої річки Марса

Марсохід NASA Perseverance, що полює за ознаками життя, досяг важливої ​​віхи місії. Апарат благополучно прибув до висохлої давньої дельти річки Червоної планети на дні кратера Єзеро завширшки 45 км. Про цей успіх NASA повідомила 19 квітня. Учасники місії заявили, що дельта стане справжнім геологічним бенкетом для Perseverance. Вчені сподіваються знайти тут скам’яніле марсіанське життя. Найбільш перспективні породи будуть збережені у спеціальному контейнері, який NASA й ESA мають намір забрати на Землю наприкінці цього десятиліття.

NASA Perseverance
Марсохід NASA Perseverance

«Ми спостерігали за дельтою річки понад рік, поки відбувалося дослідження дна кратера. Тепер, коли марсохід перебуває у цьому регіоні, його наступними кроками буде отримання зображень з високою деталізацією, які продемонструють, де найкраще розпочати дослідження», — заявив Кен Фарлі, науковий співробітник NASA.

Річний підсумок роботи Perseverance на Марсі

Perseverance приземлився в лютому 2021 року всередині кратера Єзеро, де, за словами вчених місії, мільярди років тому були озеро та дельта річки. Такі вологі умови повинні бути відповідними для існування мікробів, а це означає, що район дельти — вельми багата область для пошуку ознак життя на Марсі. Звичайно, якщо тут колись існувало життя.

Кратер Єзеро
Протяжність дельти річки кратера Єзеро показана на цій панорамі зі 64 з’єднаних зображень, зроблених системою Mastcam-Z на марсоході NASA Perseverance Mars 11 квітня 2022 року, в 406-й марсіанський день місії. Авторство: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Марсохід спочатку вивчав місцевість на південь і на захід від місця прибуття впродовж свого першого земного року на Марсі, але нещодавно повернувся до зони посадки, щоб дістатися дельти. Дорогою назад він навіть помітив парашут від спускної платформи. Perseverance весь наступний тиждень з’ясовуватиме, як краще досліджувати цю перспективну ділянку дельти.

План на наступний рік

Дані Perseverance показують, що відкладення у дельті розташовані на висоті близько 40 м над дном кратера. Згідно із заявою JPL, команда розглядає два варіанти. Найкращий маршрут — через регіон, який отримав прізвисько Hawksbill Gap, оскільки до нього можна дістатися за короткий час. Але є запасний варіант — Мис Нукшак, на випадок, якщо це буде безпечніший маршрут для ровера.

Марсохід проведе у дельті річки приблизно шість місяців. Під час маневреної кампанії під назвою Delta Front він зробить забір восьми зразків. Потім за планом Perseverance знову вирушить на вершину дельти, де проведе ще шість місяців, де спробує зібрати фрагменти піску та каміння вгору за течією.

«Ми шукатимемо ознаки стародавнього життя в скелях біля дельти, скелях, які, як ми думаємо, колись були мулом на дні озера Єзеро», — сказав Фарлі.

Perseverance розпочав свою другу наукову кампанію на місяць раніше, ніж очікувалося, завдяки своїй модернізованій автономній системі виявлення небезпек, яка дозволяє йому уникати перешкод, таких як валуни, гострі камені, кратери та пісочниці.

Нагадаємо, що марсоход NASA Curiosity нещодавно звернув із запланованого маршруту через небезпечну місцевість «алігатора». Колеса 10-річного ровера Curiosity неабияк постраждали від пересування суворою місцевістю на Марсі.