Останній весняний метеорний потік: чого чекати від τ-Геркулід

Так склалося, що астрономи практично завжди спочатку відкривали комету, а потім — метеорний потік, пов’язаний із нею. Лише у кількох випадках, що стосуються в основному потоків, відомих зі стародавніх часів (Ліриди, Леоніди), послідовність відкриттів була зворотною. Винятковою тут виглядає історія комети Швассмана-Вахмана-3, виявленої практично одночасно з породженим нею метеорним роєм τ-Геркулід. Найближчими днями він може зробити нам приємний сюрприз, влаштувавши справжній «зоряний дощ».

Об’єкт, що має в каталозі короткоперіодичних комет позначення 73P/Schwassmann-Wachmann, був відкритий 2 травня 1930 року співробітниками Гамбурзької обсерваторії Арнольдом Швассманом і Артуром Вахманом. Це була вже третя «хвостата зірка», відкрита ними спільно. Як і дві попередніх, комета виявилася короткоперіодичною. Розрахунки її орбіти показали, що вона має можливість наближатися до Землі, й саме це вона зробила вже 31 травня, пролетівши на відстані 0,062 а.о. (9,2 млн км) від нашої планети.

Комета Швассмана-Вахмана-3 невдовзі після спалаху 17 вересня 1995 року

На той час метеорна астрономія вже була достатньо розвиненою, і вчені відразу висунули припущення стосовно того, що деякі пилові частинки, викинуті кометою Швассмана-Вахмана-3, можуть потрапляти в земну атмосферу, утворюючи метеори. Розрахунки навіть дозволили передбачити приблизне положення їх радіанту — точки на небі, звідки вони «вилітають». Вже в кінці травня їх вдалося побачити співробітникам японської обсерваторії Квадзан. За їхніми спостереженнями, радіант виявився розташований поблизу зірки τ (тау) сузір’я Геркулесу, недалеко від обчисленого положення.

Потік τ-Геркулід відтоді спостерігають щорічно, а от комету вже в наступній появі «загубили»: оскільки 1935 року вона наблизилася до Сонця в несприятливій конфігурації відносно Землі, тогочасні інструменти не дозволили її побачити. У статусі «загубленої» вона перебувала до серпня 1979 року, коли її врешті перевідкрили на Пертській обсерваторії в Австралії. У поверненні 1990-го вона пройшла відносно недалеко від нашої планети й була доступною аматорським інструментам.

Поява 1995 року знову видалася для комети Швассмана-Вахмана-3 не дуже вдалою, але саме тоді вона піднесла спостерігачам сюрприз: 17 вересня на місці слабкої туманності 13-ї зоряної величини астрономи побачили справжню «хвостату зірку» майже 8-ї величини, причому її сумарний блиск продовжував зростати. На світлинах, зроблених пізніше космічним телескопом Hubble, стало помітним видовження кометного ядра, що майже однозначно свідчило про його розпад. У жовтні яскравість комети сягнула 6-ї величини, тобто межі видимості неозброєним оком. Після цього вона трохи послабшала, потім знову стала яскравішою, а у грудні вже наземні обсерваторії чітко зареєстрували її розпад на чотири компонента, позначені латинськими літерами A, B, C та D.

Видовжене ядро комети Швассмана-Вахмана-3, сфотографоване в жовтні 1995 року космічним телескопом Hubble. Помітно, що воно оточене великою хмарою пилу (показана умовним помаранчевим кольором)

Неважко зрозуміти, що розпад ядра супроводжувався викидом великої кількості кометного пилу. Його чудово видно на знімках, зроблених в інфрачервоному діапазоні спектра. Навесні 2006 року «залишки» комети знову пролетіли недалеко від Землі. Тоді стало зрозуміло, що їх уже не чотири, а набагато більше, й вони продовжують розпадатися. Кілька місяців астрономи насолоджувалися рідкісним видовищем «кометного потягу», окремі «вагони» якого можна було розгледіти навіть без телескопів чи біноклів.

Фрагменти B та G (вгорі праворуч) ядра комети Швассмана-Вахмана-3, сфотографовані 21 квітня 2006 року. Джерело: M. Jäger, G. Rhemann
Розпад фрагменту B ядра комети Швассмана-Вахмана-3. Відеоролик складений із послідовних знімків космічного телескопа Hubble
Уламки ядра комети Швассмана-Вахмана-3, «розтягнуті» вздовж її орбіти. Зображення складене з трьох кадрів, відзнятих 4-6 травня 2006 року телескопом Hubble

Очікування, що в кінці травня 2006-го наша планета зануриться у «пиловий шлейф» комети й ми можемо побачити його у вигляді метеорного дощу, не справдились. Але на початку нинішнього року фахівці з метеорної астрономії, провівши детальні обчислення еволюції рою τ-Геркулід під дією гравітації великих планет, зробили несподіване передбачення: в ніч із 30 на 31 травня 2022 року Земля пройде через хмару кометного пилу, викинуту під час першого «акту розпаду» 27-річної давності.

Прогнозована інтенсивність метеорного дощу в максимумі може сягнути від кількох сотень до тисячі «падаючих зірок» за годину. Щоправда, у Східній півкулі ми його навряд чи побачимо: пік активності, найімовірніше, відбудеться між 5:00 та 8:00 за всесвітнім часом, коли в Україні вже буде день. Найбільше пощастить мешканцям американського континенту. Але не забуваймо, що всі прогнози стосовно комет і метеорів треба сприймати лише орієнтовно — ця категорія об’єктів Сонячної системи часто поводиться абсолютно непередбачувано. Тому бажано розпочати спостереження ввечері 30 травня та продовжувати їх ще пару наступних ночей. Не виключено, що й українським астрономам пощастить стати свідками красивого небесного явища. Молодий Місяць не створюватиме додаткових перешкод, тож головною запорукою успіху стане чисте нічне небо.