Опублікована інтерактивна рентгенівська карта неба

Інститут космічних досліджень РАН опублікував інтерактивну рентгенівську карту всієї небесної сфери. Вона була складена за результатами спостережень, виконаних обсерваторією «Спектр-РГ». Карта доступна на сайті проєкту.

Рентгенівська карта Чумацького Шляху , отримана обсерваторією «Спектр-РГ». Джерело: СРГ/еРОЗИТА © М.Гильфанов, Е.Чуразов (от ИКИ), H.Brunner, J.Sanders (от МПЕ)

Хороша кутова роздільна здатність і висока чутливість телескопа дозволили нанести на карту понад мільйон компактних джерел і десятки тисяч видовжених. Лише найяскравіші з них видно як цятки. Розглянути інші об’єкти не дозволяє роздільна здатність — вони просто зливаються.

Але і тих джерел, що ми бачимо, більш ніж достатньо. На карті зображена величезна кількість квазарів, ядер активних галактик, рентгенівських пульсарів, зіркок Чумацького Шляху з коронами в тисячі разів яскравішими, ніж у нашого Сонця, а також розтягнуті об’єкти. Серед останніх — галактичні скупчення, залишки спалахів наднових, гаряча міжзоряна плазма та плазма в гало нашої галактики.

У площині Чумацького Шляху можна спостерігати зону сильного поглинання рентгенівських променів холодним атомарним і молекулярним газом. Вона оточена численними яскравими джерелами рентгенівського випромінювання. Переважно це тісні подвійні зоряні системи, один із компонентів яких являє собою нейтронну зорю або чорну діру. У самому центрі карти розташована надмасивна чорна діра Стрілець А* з масою, що в 4 млн разів перевершує сонячну.

Найцікавіші джерела підписані. Кольори дозволяють судити про характерну енергію рентгенівських фотонів. Червоний колір позначає фотони з енергією 0,3-0,6 кеВ, зелений — 0,6-1 кеВ, синій — 1-2,3 кеВ. Ці три діапазони відповідають температурі гарячої речовини, що випромінює, у 3-6 млн градусів (червоний), 6-10 млн (зелений) і 10-25 млн (синій).