Просто про складне | Несподівані відповіді на запитання про NASA

Національна аерокосмічна адміністрація США, відома за абревіатурою NASA, була заснована 29 липня 1958 року. За 65 років, що минули з дня її заснування, ця організація займалася десятками різноманітних проєктів, і за цей час про неї склали чимало міфів. Тому ми підготували п’ять запитань, відповіді на які можуть вас здивувати.

NASA

1. Де розташована штаб-квартира NASA?

Як не дивно, спочатку в NASA просто не було місця, яке офіційно називалося б її штаб-квартирою. Від моменту заснування у 1958-му і до 1961-го цю роль виконував дослідницький центр Ленглі, а потім — комплекс будівель у Г’юстоні (штат Техас), який зараз відомий як Космічний центр ім. Ліндона Джонсона.

Офіційно штаб-квартира NASA імені Мері Джексон з’явилася 1992 року. Нею стали дві малоповерхові будівлі у Вашингтоні. Її офіційна адреса — вулиця Прихованих фігур, 300.

Сама вулиця отримала назву на честь математикинь, які працювали у NASA. Однією з них і була Мері Джексон, на честь якої названа штаб-квартира.

2. Чи керують NASA американські військові?

Від самого початку NASA створювалася як цивільна адміністрація. І підпорядковується вона безпосередньо президенту США, а не міністру оборони. Практично єдині військові, котрі відіграють важливу роль у житті організації, — деякі астронавти, які офіційно перебувають на службі та мають звання, які нічого у NASA не означають.

Деякі проєкти оборонного призначення вони виконують разом із військовими, але в усіх випадках вважається, що вони допомагають їм, і не більше. Проте більшість власних проєктів американські військові реалізують самотужки.

3. Чи будувала NASA коли-небудь літаки?

Хоча NASA переважно займається супутниками та марсоходами, літаки організація будує практично впродовж усієї своєї історії. Почалося все з Bell X-1, першого у світі літака, що подолав звуковий бар’єр. Його створювали попередники NASA, організація NACA. Потім був суборбітальний апарат X-15 — по суті, ракетоплан.

Далі настала ера шатлів, і вони теж були літаками, оскільки завершували свій політ завдяки аеродинамічним площинам. Займалася NASA літаками й у XXI столітті. Йдеться про X-59 QueSST, який має подолати звуковий бар’єр, уникаючи підвищених навантажень.

4. Кому належить Міжнародна космічна станція?

Міжнародна космічна станція — проєкт, до якого доклалося чимало держав, і питання, кому вона насправді належить, регулюється низкою міжнародних угод. Але фактично головним користувачем станції є саме NASA.

Їй належать модулі: «Юніті», «Дестені»,«Квест», «Гармонія», «Транквіліті», «Купол», BEAM, «Леонардо», «Бішоп» та «Заря». Крім того, NASA належать усі зовнішні конструкції станції й вона у рівній мірі користується модулями «Кібо» та «Коламбус», власниками яких є JAXA та ESA відповідно. І лише модулі «Звєзда», «Поіск», «Наука» та «Рассвєт» належать росії.

5. Як далеко в космос залітали космічні апарати NASA?

Саме NASA належать космічні апарати, які відлетіли від Землі далі за інші та мають найдовший строк експлуатації. Чемпіонами тут є Voyager-1 та Voyager-2. Від часу їхнього запуску в 1977-му минуло вже 46 років, і за цей період вони встигли відлетіти від Сонця на відстань 159,3 та 133,21 а. о. відповідно.

Запущений набагато пізніше зонд New Horizons ще у квітні 2021-го подолав позначку 50 а. о. Щодо тривалості місій, то тут чудові результати демонструють апарати серії Pioneer, запущені у 1960–70 роки. Зв’язок із ними був втрачений ще у 1990–2000-х, проте вони цілком можуть лишатися функціональними досі.