Не рухається місяцями: китайський марсохід виявився паралізованим

Навколо статусу китайського марсохода «Чжужун» виникли питання. Марсохід перейшов у режим сну у травні 2022 року через пилову бурю та холодні умови. Послідовність зображень, зроблених апаратом NASA Mars Reconnaissance Orbiter приладом HiRise, показує, що китайський марсохід не рухався принаймні з початку вересня 2022 року. Цього тижня команда HiRise з Університету Аризони поділилася трьома різними знімками «Чжужун», на них апарат скидається на бліду блакитну цятку.

Zhurong
Серія із трьох зображень NASA MRO з орбіти показує блакитну цятку марсохода «Чжужун». Перше зображення датоване березнем 2022 року, друге — вереснем 2022-го, третє — лютим 2023 року. Фото: NASA/JPL-Caltech/UArizona

Перше зображення зроблене 11 березня 2022 року, друге — 8 вересня 2022-го, а останнє — 7 лютого 2023 року. На останніх двох зображеннях марсохід перебуває у тому самому місці, й це не віщує нічого доброго.

Національне космічне управління Китаю, як відомо, зберігає в таємниці перебіг досліджень на Марсі, тому офіційних повідомлень про місію надходить дуже мало. CNSA взагалі не опублікувало жодних поточних оновлень про «Чжужун» та продовжує мовчати.

Помилка сонячних панелей

«Чжужун» прибув на Марс у травні 2021 року в межах місії «Тяньвень-1», яка включала посадковий та орбітальний апарати. Китай став другою країною, яка успішно змогла керувати марсоходом на Червоній планеті. Отже, апарат склав хорошу компанію марсоходам NASA.

Zhurong
Китайський марсохід «Чжужун»

Але на відміну від американських Curiosity та Perseverance, які покладаються на вбудовані РІТЕГи як елементи живлення, для «Чжужун» обрали сонячну енергію. NASA отримала хороший урок від такого вкрай ненадійного способу отримання живлення від Сонця на Марсі, адже пилові бурі швидко запилюють сонячні панелі та заважають отримувати достатньо енергії апаратам на поверхні Марса. Посадковий модуль NASA InSight і марсохід Opportunity перестали працювати саме після того, як їхні панелі покрилися пилом. Цілком можливо, що «Чжужун» пережив подібне.

Що б не трапилося, марсохід все одно виконав головні цілі місії та легко перевищив початковий тримісячний термін служби, закріпивши свої здобутки в історії дослідження космосу.

Раніше ми повідомляли про те, як у китайського марсохода виникли проблеми.

За матеріалами UAHIRISE.