Нашому Всесвіту може бути 26,7 млрд років

Фізик з Університету Канади стверджує, що наш Всесвіт може бути вдвічі старшим, ніж вважалося досі. Це припущення витікає з підозри про те, що світло може втрачати частину енергії під час тривалої подорожі крізь простір.

Далекі галактики демонструють червоний зсув
Далекі галактики демонструють червоний зсув. Джерело: www.sciencealert.com

Червоний зсув та вік Всесвіту

Фізик з Університету Оттави Раджендра Гупта дещо переглянув стандартну теорію того, як розвивався наш Всесвіт, і дійшов висновку, що його вік може становити 26,7 млрд років. Це майже вдвічі більше, ніж вважається.

Сучасна оцінка віку Всесвіту становить 13,7 млрд років. Вона отримана зі спостереження за віддаленими об’єктами, такими як квазари та галактики. Їхні спектри зсунуті у червоний бік, і цей зсув тим сильніший, чим далі від нас вони розташовані.

Зазвичай червоний зсув пояснюють через ефект Доплера. Ми бачимо галактики червонішими через те, що вони віддаляються від нас. В такому випадку за червоним зміщенням можна визначити швидкість галактики, а знаючи її — знайти той час, коли весь Всесвіт був стиснутий в одну крапку.

Теорія Цвіккі

Але у червоного зсуву може бути й інше пояснення. Його у першій половині XX століття запропонував американський астроном Фріц Цвіккі, який подарував світові теорію прихованої маси, з якої потім виросла ідея темної матерії. Він припустив, що частинка світла фотон у процесі свого польоту крізь Всесвіт може втрачати енергію, що призводитиме до зміни його частоти, яка і спостерігатиметься як зсув у червоний бік.

Однак теорія Цвіккі так і не була прийнята науковим товариством, припущення про ефект Доплера виглядало простішим і логічнішим. Тому зупинилися на ньому. Проте нещодавно з появою потужних телескопів зі стандартною оцінкою віку Всесвіту в 13,7 млрд років виникли проблеми.

Річ у тім, що галактики, які вчені спостерігають усього за кілька сотень мільйонів років після того, як мав виникнути Всесвіт, здаються занадто вже великими й розвиненими. І це примушує науковців звертатися до альтернативних гіпотез.

Чому фотони втомлюються

Теорія Гупти не настільки революційна, щоб можна було сказати, що він усе ставить із ніг на голову. Вчений не відмовляється від доплерівської інтерпретації червоного зсуву. Тож розширення Всесвіту залишається на місці. Проте він припускає, що одночасно із цим Цвіккі міг мати рацію, і фотони справді втрачають свою енергію.

У такому разі червоний зсув лише частково пояснюється рухом галактик, і насправді їхня швидкість значно нижча, ніж вважалося досі. Отже, час Великого вибуху дійсно зсувається аж до 26,7 млрд років тому в минуле. Тому в галактик є на кілька мільярдів років більше часу, аби еволюціонувати.

Головне питання полягає в тому, чому фотони втрачають енергію. На думку Гупти, до цього може призвести змінність константи зв’язку між собою. Вона показує, як різні частинки взаємодіють між собою. Вважається, що єдине, що впливає на неї — це енергія імпульсу.

Однак вона цілком може змінюватися і сама по собі на великих відрізках часу. Це справді може призвести до явища, коли фотон, який летить до нас мільярди років, за цей час встигає «почервонішати».

За матеріалами www.sciencealert.com.