Астрономи знайшли предка наднової в сусідній галактиці

Британо-американська команда астрономів повідомила про виявлення ймовірного предка наднової SN 2023ixf, що спалахнула в сусідній галактиці кілька днів тому. Ним є червоний надгігант.

Червоний надгігант в уявленні художника. Джерело: ESO/M. Kornmesser

19 травня астрономи виявили наднову, що спалахнула в зовнішній частині одного зі спіральних рукавів великої спіральної галактики М101, яку іноді також називають «Цівочне колесо». Вона розташована на відстані 21 млн світлових років від Землі.

Подія миттєво привернула увагу астрономів з усього світу. Річ у тім, що SN 2023ixf стала найближчою до нашої планети найяскравішою надновою за останнє десятиліття. Її видима зоряна величина сягнула 11, що дало змогу спостерігати подію навіть в аматорські телескопи.

Спочатку спалах був класифікований як наднова II типу. Такі події виникають у результаті колапсу ядра гігантської зорі. Надалі, в спектрі SN 2023ixf було виявлено лінії водню, що дало змогу уточнити тип наднової до IIn. На думку астрономів, це може пояснюватися взаємодією ударної хвилі з речовиною, викинутою зорею ще до її загибелі.

Під час подальшого аналізу архіву знімків телескопа Hubble, астрономи виявили зорю, яка, на їхню думку, і є джерелом наднової. Це червоний надгігант. Його можна побачити на знімках, зроблених у ближньому інфрачервоному діапазоні, але його майже не видно на оптичних зображеннях, що може вказувати на те, що він був оточений пилом. Моделювання показало, що маса зорі перевищувала масу Сонця в 12 разів, а її вік становив 30 млн років. Це узгоджується з попередніми оцінками характеристик зорі, яка стала предком наднової.

Ви також можете почитати про те, як Hubble зазнімкував наслідки зоряного вибуху в далекій галактиці.

За матеріалами https://arxiv.org