Найвіддаленіший швидкий радіосплеск допоможе зважити Всесвіт

У червні 2022 року подія, яка вразила науковий світ, сталася в Західній Австралії, де радіотелескоп ASKAP (Australian Square Kilometer Array Pathfinder) зафіксував надзвичайно слабкий радіосигнал із далекої галактики. Здається, ця подія відкрила нову сторінку в астрофізиці, оскільки сигнал виявився найвіддаленішим серед усіх швидкоплинних радіосигналів, відомих як FRB (Fast Radio Burst).

FRB
Уявлення художника про швидкий радіосплеск у далекому Всесвіті, який досяг детекторів на Землі. Ілюстрація : ESO

FRB — це швидкі радіосплески, що мають надзвичайно велику енергію у порівнянні з нашим Сонцем. Австралійський телескоп ASKAP, який складається з трьох десятків 12-метрових антен, виявив цей надзвичайний сигнал. Подальший аналіз був проведений за допомогою Дуже великого телескопа (VLT) Європейської південної обсерваторії в Чилі.

Стюарт Райдер, астроном з Університету Маккуорі в Австралії, розповів: «Використовуючи масив антен ASKAP, ми змогли точно визначити, звідки прийшов спалах». Вчені встановили, що цей FRB був найстарішим і найвіддаленішим, ніж будь-яке інше відоме джерело FRB. Ймовірно, джерело розташоване в межах невеликої групи галактик, що зливаються.

FRB 20220610A
Інфографіка розташування швидкого радіосплеску FRB 20220610A

Локація джерела FRB була визначена як система галактик із червоним зміщенням близько 1, що відповідає відстані понад 10,147 млрд світлових років. Інші дані вказують, що цей радіосплеск випромінював енергію, еквівалентну 30-річній енергії Сонця, за долю секунди. Хоча походження FRB залишається загадковим, нейтронні зорі та магнетари вважаються можливими джерелами цих радіосигналів.

FRB та іонізований міжгалактичний газ

Віддалені швидкі радіосплески, такі як FRB 20220610A, корисні астрономам, оскільки вони виявляють газ, який перебуває між галактиками. За словами співавтора дослідження Раяна Шеннона, астронома з Технологічного університету Суїнберна, цей іонізований газ робить внесок у загальну масу Всесвіту, але частину цієї маси важко виявити, оскільки вона дуже розріджена у просторі між галактиками. Астрономи зазначили, що деякі останні FRB, схоже, порушують теоретичне співвідношення МакКварта, що описує взаємозв’язок між FRB та іонізованим газом у Всесвіті.

Одним із джерел походження швидких радіосплесків вважають магнетари

Телескоп ASKAP вже раніше відзначався своєю здатністю виявляти загадкові радіосигнали, включаючи ті, які походять із нашої галактики. Будівництво обсерваторії Square Kilometer Array (SKA), яка обіцяє стати найбільшою у світі, розпочалося, і її запуск запланований на 2028 рік. Та, як це часто буває в астрономічних проєктах, точні терміни запуску можуть змінюватися.

Коли SKA запрацює, вчені сподіваються отримати ще більше даних щодо віддалених FRB та інших таємничих явищ Всесвіту, розкриваючи перед нами нові загадки космосу.

Раніше ми повідомляли про те, що джерело швидких радіосплесків спантеличило астрономів.

За матеріалами science.org.