На шляху до Венери: апарат JUICE завершив подвійний гравітаційний маневр

Апарат JUICE успішно завершив перший в історії подвійний гравітаційний маневр, виконавши проліт Землі. Тепер він рухається у напрямку до Венери.

Знімок Землі, зроблений зондом JUICE під час її прольоту. Джерело: ESA

JUICE був запущений у квітні 2023 року з метою вивчення супутників Юпітера, під крижаними поверхнями яких ховаються величезні океани рідкої води. Оскільки потужності ракети було недостатньо, щоб спрямувати апарат безпосередньо до мети, інженери вирішили використовувати гравітацію інших планет для його дорозгону.

Перший такий маневр розпочався 19 серпня 2024 року. Він був подвійним. Спочатку JUICE зблизився з Місяцем, пролетівши на відстані всього 700 км від його поверхні. Проліт Місяця збільшив швидкість зонда на 0,9 км/с щодо Сонця, направивши його до Землі.

Знімок Місяця, зроблений навігаційною камерою зонда JUICE. Джерело: ESA

Апарат досяг нашої планети всього через 24 години. У ніч із 20 на 21 серпня JUICE пролетів на відстані 6840 км над Південно-Східною Азією і Тихим океаном. Цей візит зменшив швидкість JUICE на 4,8 км/с щодо Сонця і відхилив його на 100° порівняно з початковою траєкторією, направивши зонд до Венери.

На перший погляд, уся ця схема здається контрінтуїтивною. Але насправді саме це — найбільш ефективний спосіб дістатися до Юпітера. Завдяки маневру JUICE заощадив близько 100–150 кг палива. Зонд досягне Венери в серпні 2025 року. Далі він почне нарощувати свою швидкість. У 2026 і 2029 роках JUICE двічі повернеться до Землі. Гравітація нашої планети надасть йому потрібної швидкості для виходу на орбіту навколо Юпітера. Це має статися влітку 2031-го.

Хронологія польоту JUICE. Джерело: ESA

Також варто зазначити, що співробітники місії скористалися візитом до Місяця і Землі, щоб потренуватися перед зустріччю з Юпітером і відкалібрувати інструменти. Під час прольоту JUICE збирав наукові дані за допомогою восьми з десяти своїх наукових приладів. Також апарат зробив низку знімків Місяця і Землі за допомогою камер. ESA вже опублікувала кілька зображень.

За матеріалами ESA