Лебедина пісня мисливця за астероїдами: телескоп NEOWISE завершив роботу

Фахівці Лабораторії реактивного руху NASA відключили космічний телескоп NEOWISE. Отже, в його 15-річній місії поставлено крапку.

Від дослідника чорних дір до мисливців за астероїдами

Спочатку телескоп NEOWISE мав назву WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer). Він був запущений у 2009 році з метою складання інфрачервоного огляду всього неба. Зібрані телескопом дані надалі використовували астрономи для пошуку таких об’єктів, як ультраяскраві інфрачервоні галактики, регіони активного зореформування, коричневі карлики, навколозоряні диски тощо.

Глобальна мозаїка неба, зроблена телескопом NEOWISE. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Під час першого етапу своєї місії, WISE виявив десятки мільйонів активних надмасивних чорних дір. Крім того, телескопу вдалося знайти 34 тисячі раніше невідомих астероїдів, включно з першим відомим земним троянським астероїдом. Ба більше, місія провела перепис темних, слабких навколоземних об’єктів, які важко виявити наземним телескопам і показала, що вони становлять значну частину цієї популяції.

До кінця 2010 року WISE вичерпав необхідні для охолодження його інструментів запаси холодоагенту і втратив можливість продовжувати основну місію, після чого його перевели в сплячий режим. Через деякий час фахівці NASA знайшли спосіб, як продовжити роботу телескопа без холодоагенту. Його вирішили використовувати для відстеження навколоземних тіл, які генерують сильний інфрачервоний сигнал через нагрівання Сонцем. Основний акцент був зроблений на пошук об’єктів, здатних становити загрозу для нашої планети. Разом із новою місією телескоп отримав і нове ім’я — NEOWISE. Він відновив спостереження у 2013 році.

Комета NEOWISE. Джерело: SDL/Allison Bills

За наступні десять років NEOWISE загалом просканував небо двадцять разів, зробивши понад 1,45 млн інфрачервоних знімків. Телескоп поспостерігав 44 тисячі об’єктів Сонячної системи. До їх числа потрапило й 3 тисячі навколоземних астероїдів, 215 з яких до цього були невідомі астрономам. Крім цього, WISE відкрив 25 комет, зокрема й знамениту C/2020 F3 (NEOWISE), що прикрасила земне небо влітку 2020 року. Телескоп також брав участь у спостереженнях астероїда Дінкінеш, який нещодавно відвідала місія Lucy.

Смерть від Сонця

Попри те, що телескоп зберігав працездатність і ще довго міг би продовжувати спостереження, 2024 рік став останнім для NEOWISE. Основною причиною цього стало збільшення сонячної активності.

Місія NEOWISE в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Річ у тім, що у NEOWISE немає двигунів, тому він не може коригувати свою орбіту. Збільшення сонячної активності призвело до «роздування» земної атмосфери та посилення гальмівного ефекту, який вона чинить на апарати, що перебувають на низьких орбітах. І NEOWISE не став винятком. Ще наприкінці 2023 року він перебував на орбіті висотою 480 км. До липня 2024 року її висота знизилася до 380 км. До серпня — до 360 км.

У цій ситуації у NASA не залишилося іншого вибору, окрім як попрощатися з апаратом. 31 липня NEOWISE припинив наукові спостереження. Після передачі всієї зібраної інформації на Землю, фахівці JPL відправили телескопу фінальну команду відключити передавач. На цьому в 15-річній місії телескопа було поставлено крапку.

Останній знімок, переданий на Землю телескопом NEOWISE. Джерело: NASA/JPL-Caltech/IPAC/UCLA

Найближчими місяцями NEOWISE продовжить своє зниження, поки не увійде в щільні шари атмосфери. Очікується, що це станеться наприкінці року. Маса апарата становить 600 кг, тому якісь із його уламків зможуть досягти земної поверхні. Але де саме він упаде, наразі неможливо передбачити.

Однак хоча телескоп незабаром і припинить своє існування, зібрані ним дані ще довго вивчатимуться астрономами. А 2027 року NASA планує запустити апарат NEO Surveyor, який продовжить справу NEOWISE і займеться вивченням навколоземних астероїдів.

За матеріалами JPL