Потрійне здивування вчених: астероїд Дінкінеш вперше підтвердив передбачену теорію

Астероїд Дінкінеш, досліджений апаратом Lucy на шляху до троянських астероїдів Юпітера, продовжує приносити вченим нові сюрпризи. Перше неочікуване відкриття, пов’язане з ним, полягало у тому, що він виявився бінарною системою: з’ясувалося, що навколо нього обертається невеликий природний супутник. Але на цьому відкриття не закінчилися.

Художне уявлення астероїда Дінкінеш із крихітним супутником
Астероїд Дінкінеш із крихітним супутником в уяві художника. Ілюстрація: s2.space

7 листопада NASA повідомила, що менший супутник Дінкінеша також є бінарною системою, відомою як «контактно-подвійна». Це означає, що він складається не з двох об’єктів, як було виявлено кількома днями раніше, а з трьох компонентів. Відкриття викликало додаткові питання в науковому співтоваристві.

Дінкінеш
Астероїд Дінкінеш і його супутник, як їх побачила камера Long-Range Reconnaissance Imager (L’LORRI) зонда Lucy. З цієї точки зору виявилося, що супутник є контактно-подвійною системою. Вперше таку систему було помічено на орбіті навколо астероїда. Зображення: NASA/Goddard

Головний дослідник місії Lucy Гел Левісон визнав, що це відкриття справді приголомшливе й викликає численні запитання щодо походження та природи Дінкінеша і його супутників. Особливо вражає те, що супутники мають близький розмір.

NASA Lucy
Діаграма, що показує траєкторію зонда Lucy під час його прольоту повз астероїд Дінкінеш і його супутник. Зображення: NASA/Goddard

Вчені раніше здогадувалися, що потрійні системи досить поширені в нашій Сонячній системі. Але такий варіант, як Дінкінеш і його супутники, ніколи раніше не спостерігався. За словани наукового керівника проекту Lucy Джона Спенсера, викликає подив той факт, що астероїд являє собою таку складну систему.

Наступні зупинки Lucy

Місія Lucy ще тільки розпочалась, а вже зробила такі вражаючі відкриття. Дінкінеш і його супутники — це лише одна з багатьох «зупинок» на шляху зонда. Він встигне відвідати кілька астероїдів протягом своєї 12-річної місії, включно з астероїдом Дональдайохансон у 2025 році.

Дінкінеш
Анімація Дінкінеша та його супутника, як їх побачила камера T2CAM зонда Lucy під час максимального зближення з ним 1 листопада 2023 року. Зображення отримані з інтервалом 13 секунд. Джерело: NASA/Goddard

Після цього зонд у грудні 2024 року повернеться до Землі для гравітаційного маневру, а потім продовжить свою місію, досліджуючи астероїди-троянці на орбіті Юпітера. Ця місія стане першою, яка дозволить вивчити ці об’єкти. Вони є важливими реліктами, що допоможуть розкрити секрети перших днів нашої Сонячної системи та, можливо, надати важливі відомості про виникнення життя на нашій палнеті.

Раніше ми повідомляли про те, як Lucy вразив приголомшливим видом на Землю з відстані 620 тис. км.