Закінчення місії NEOWISE: Сонце знищує телескоп NASA

NASA планує припинити місію телескопа NEOWISE. Це пов’язано зі зростанням сонячної активності.

Місія NEOWISE в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

У 2009 році NASA вивела на навколоземну орбіту телескоп WISE. Метою його місії було складання інфрачервоного огляду всього неба. Зібрані телескопом дані надалі використовувалися астрономами для пошуку таких об’єктів, як ультраяскраві інфрачервоні галактики, регіони активного зореутворення, коричневі карлики тощо. Також WISE відкрив понад 34 тисячі раніше невідомих астероїдів.

До кінця 2010 року WISE вичерпав необхідні для охолодження його інструментів запаси холодоагенту й втратив можливість продовжувати свою основну місію, після чого його перевели в режим сну. Через деякий час у NASA знайшли нове застосування для бездіяльного апарата, і він був знову активований. Телескопу поставили завдання з вивчення астероїдів і комет. Основний акцент був зроблений на пошук об’єктів, здатних становити загрозу для нашої планети. Разом із новою місією телескоп отримав і нове ім’я — NEOWISE.

За наступні десять років NEOWISE загалом просканував небо двадцять разів, зробивши понад 1,4 млн інфрачервоних знімків. Телескоп виконав 44 тисячі спостережень за об’єктами Сонячної системи. До їх числа потрапило й 3 тисячі навколоземних астероїдів, 215 з яких до цього були невідомі астрономам. Крім цього, WISE відкрив 25 комет, зокрема і знамениту C/2020 F3 (NEOWISE), що прикрасила земне небо влітку 2020 року. Телескоп також брав участь у спостереженнях астероїда Дінкінеш, який нещодавно відвідала місія Lucy.

Комета NEOWISE. Джерело: Juan Carlos Casado

На жаль, дні NEOWISE вже добігають кінця. Вся справа у збільшенні сонячної активності. Вона призвела до «роздування» земної атмосфери. У телескопа NEOWISE немає двигунів, тому він не може протистояти «гальмівному» ефекту, який вона чинить. Наразі телескоп перебуває на орбіті висотою 480 км. Але за розрахунками інженерів, уже до початку 2025 року висота NEOWISE знизиться настільки, що він втратить можливість продовжувати наукові спостереження. Через деякий час після цього телескоп увійде в щільні шари атмосфери й згорить.

Проте, хоча телескоп незабаром і припинить своє існування, зібрані ним дані ще довго вивчатимуться астрономами. А 2028 року NASA планує запустити апарат NEO Surveyor, який продовжить справу NEOWISE і займеться вивченням навколоземних астероїдів.