Кисню в галактиці Markarian 231 виявилося у 100 разів більше, ніж у Чумацькому Шляху

Астрономи вперше зафіксували молекулярний кисень (O₂) за межами нашої галактики — у Markarian 231, що розташована на відстані 581 млн світлових років від Землі. Це відкриття, описане в The Astrophysical Journal, має важливе значення для розуміння ролі кисню в еволюції планет, зір, галактик і життя загалом.

Markarian 231
Галактика UGC 8058, також відома як Markarian 231. Авторство: Hubble

Кисень — один із найпоширеніших елементів у Всесвіті, який є ключовим у формуванні зір, а також відіграє найважливішу роль у підтримці життя на Землі. Однак виявити молекулярний кисень у космосі вкрай складно. Раніше його фіксували лише у Чумацькому Шляху — у хмарі Ро Змієносця та туманності Оріона.

Як зробили відкриття?

Команда під керівництвом Цзюньчжи Вана зі Шанхайської астрономічної обсерваторії використала наземні радіотелескопи — 30-метровий телескоп IRAM (Іспанія) та інтерферометр NOEMA (Франція). Попри те, що земна атмосфера блокує певні радіохвилі, світло з галактики Markarian 231 було зміщене через ефект червоного зсуву, що допомогло ідентифікувати викиди O₂.

Особливість галактики Markarian 231

Ця галактика містить активне ядро з квазаром — надпотужним джерелом енергії. Потужні потоки газу від квазара сприяли винесенню кисню в зовнішні області галактики. За оцінками, концентрація молекулярного кисню в Markarian 231 приблизно у 100 разів більша, ніж у Чумацькому Шляху.

Значення відкриття

Хоча кисень у цій галактиці не змішаний з іншими газами, які роблять земну атмосферу придатною для дихання, його виявлення відкриває нові можливості для дослідження впливу квазарів на міжгалактичний газ. Окрім цього, воно допомагає вивчати молекулярні потоки в активних галактичних ядрах (AGN).

Науковці сподіваються, що нові радіотелескопи, зокрема ngVLA (Next Generation Very Large Array), сприятимуть подальшим відкриттям молекулярного кисню за межами нашої галактики. Майбутні дослідження можуть дати глибше розуміння умов, необхідних для зародження життя у Всесвіті.

Раніше ми розповідали про загадковий об’єкт, що сяє у 570 млрд разів сильніше за Сонце.

За матеріалами physics-astronomy.com

Hubble зазнімкував галактику, що нагадує комету
Аксіони можуть утворювати хмари навколо нейтронних зір
Як таргани вижили після падіння метеорита, що знищив динозаврів?
Вибух у космосі: побудований компанією Boeing супутник зруйнувався на геостаціонарній орбіті