Денна сторона Венери активно насичується киснем

Астрономи, які вивчають атмосферу Венери, офіційно підтвердили виявлення чітких ознак атомарного кисню на її денному боці, вище токсичних хмар планети. У незначних кількостях ней елемент раніше був виявлений в нічній атмосфері планети, але його присутність удень розкриває нові відомості про її динаміку.

Венера
Планета Венера. Фото: NASA

Венера викликає особливий інтерес учених, оскільки вона в чомусь подібна до Землі, але одночасно суттєво відрізняється від неї. Планети мають подібну масу, густину та хімічний склад, однак Венера вкрита густими хмарами, що складаються переважно з сірчаної кислоти, а її вуглекислотна атмосфера створює потужний парниковий ефект, що призводить до екстремально високої температури поверхні (близько 465°C) та тиску приблизно у 93 разів вище, ніж біля поверхні Землі.

Газовая оболочка Венери дуже швидко обертається навколо неї. Вітри там часто можуть досягати швидкостей близько 700 км/год, у той час як на Землі найвища зафіксована швидкість вітру складала лише 407 км/год.

Причини великих відмінностей між Венерою та Землею поки не повністю зрозумілі. Краще розібратися в них може допомогти вивчення атмосфери нашої сусідки. Особливу увагу дослідники звертають на атомарний кисень.

Атомарний кисень на Венері

Кисень, яким ми дихаємо на Землі, є молекулярним: його молекули складаються з двох атомів (O₂), пов’язаних між собою. Атомарний кисень складається з окремих, незалежних атомів цього елементу. Він швидко реагує з іншими речовинами через свою хімічну активність. На Землі він головним чином зустрічається на великих висотах, де утворюється внаслідок розщеплення молекулярного кисню випромінюванням Сонця.

Венера
Карта розподілу, температури та густини атомарного кисню на Венері. Зображення: Nature Communications

Аналогічний процес може відбуватись і на Венері. Оскільки її атмосфера містить переважно вуглекислий газ (CO₂), сонячне світло призводить до розщеплення його молекул на атомарний кисень і монооксид вуглецю. Ці речовини, рухаючись від нічного боку до денного, рекомбінуються в молекули CO₂, що призводить до світіння темної півкулі планети. Атомарний кисень було виявлено як частина цього процесу, але його присутність удень є новим відкриттям.

Відкриття за допомогою SOFIA

Дослідники під керівництвом фізика Гайнца-Вільгельма Гюберса з Німецького аерокосмічного центру (DLR) проаналізували дані, зібрані телескопом повітряного базування SOFIA. Він зібрав дані про 17 різних точок планети, включно з денним і нічним боком, а також термінатором — лінією переходу між світлом і темрявою. У всіх цих точках команда вчених виявила атомарний кисень, концентрація якого сягала піку приблизно на висоті 100 км. Це відповідає висоті, проміжній між двома основними моделями атмосферної циркуляції на Венері: суперобертовим потоком, що рухється проти годинникової стрілки нижче 70 км, і субсонячним-антисонячним потоком у верхніх шарах атмосфери вище 120 км.

Це відкриття вказує на те, що атомарний кисень може бути важливим ресурсом для подальших досліджень венеріанської атмосфери, особливо в перехідних зонах між двома моделями циркуляції. Майбутні спостереження, зокрема поблизу протисонячних і підсонячних точок, а також при різних кутах падіння сонячних променів, нададуть більше деталей про цей елемент і підтримають майбутні космічні місії на Венеру.

Разом із вимірюваннями атомарного кисню в атмосферах Землі та Марса ці дані допоможуть покращити наше розуміння відмінностей між земною та венеріанською атмосферами.

Раніше ми розповідали про цікаві факти про Венеру.