Загадковий об’єкт сяє у 570 мільярдів разів сильніше за Сонце

За мільярди світлових років від нас виявили величезну кулю розпеченого газу, що яскравіша за сотні мільярдів Сонць. Важко уявити щось подібне. Цей об’єкт настільки сяючий, що астрономам дуже складно знайти спосіб його описати. Найцікавіше те, що вчені до кінця не впевнені в істинній природі цього об’єкта. Але у них є кілька теорій.

Ілюстрація об'єкту Markarian 335
Ілюстрація об’єкта Markarian 335

Спершу передбачалось, що яскравий об’єкт ASASSN-15lh може бути дуже рідкісним типом залишку наднової, відомої як магнетар. Але її розміри суперечать самим законам фізики. Як пояснив професор астрономії в Університеті штату Огайо Кшиштоф Станек, якби існувала шкала потужності яскравості від 1 до 10, то цей об’єкт сяяв би із силою 11, що просто неможливо та виходить за межі будь-яких існуючих граничних одиниць виміру.

Об’єкт вперше був виявлений за допомогою Всесвітнього автоматичного огляду наднових (ASAS-SN), який є невеликою мережею телескопів, що використовуються для виявлення яскравих об’єктів у Всесвіті. Попри те, що цей об’єкт надзвичайно яскравий, його неможливо побачити неозброєним оком, оскільки він розташований на відстані 3,8 млрд світлових років.

Спроба пояснити природу ASASSN-15lh

Починаючи з 2014 року, ASAS-SN виявив майже 250 наднових. Однак відкриття ASASSN-15lh виділяється своєю абсолютною потужністю. Наднова у 200 разів потужніша за звичайну, у 570 мільярдів разів яскравіша за Сонце та у 20 разів яскравіша за всі зорі разом у Чумацькому Шляху.

Тодд Томпсон, професор астрономії зі штату Огайо, має одну гіпотезу. Наднова могла створити надзвичайно рідкісний тип зорі, що має назву «мілісекундний магнетар». Вона обертається настільки швидко, що генерує неймовірно потужне магнітне поле. Але щоб мати таку яскравість, цей рідкісний магнетар мав би обертатися принаймні 1000 разів на секунду та перетворювати всю цю обертальну енергію на світло з практично 100-відсотковою ефективністю. Але Кшиштоф Станек вважає, що це все ж центр активної галактики з надмасивною чорною дірою.

У майбутньому космічний телескоп Hubble спробує розгадати цю таємницю, давши астрономам час роздивитися цей об’єкт.

Раніше ми повідомляли, як найяскравіша галактика у Всесвіті «поїдає» одразу трьох сусідів.