Гігантська чорна діра обертається повільніше за інші

За допомогою рентгенівського телескопа Chandra вчені виміряли швидкість обертання однієї з найважчих відомих чорних дір. Вона виявилася значно меншою, ніж в інших подібних об’єктів.

Швидкість обертання надмасивної чорної діри
Вчені виміряли швидкість обертання надмасивної чорної діри. Джерело: Рhys.org

Вчені виміряли швидкість обертання чорної діри

Астрономи, що працюють із рентгенівською космічною обсерваторією Chandra, визначили масу квазара H1821+643. Ця надмасивна чорна діра швидко зростає та випромінює у космос велику кількість енергії. Розташована вона на відстані 3,8 млрд світлових років від нас.

Вчені оцінюють її масу від 3 до 30 млрд мас Сонця. Для порівняння, надмасивна чорна діра в центрі Чумацького Шляху всього в 4 млн разів важча за нашу рідну зорю. Серед монстрів, що, як думають вчені, існують у центрі кожної великої галактики, H1821+643 є найбільшим.

І саме тому вченим так цікаво було дізнатися швидкість обертання чорної діри. Вони вимірювали інтенсивність рентгенівських променів, що відбиваються від акреційного диска, який оточує об’єкт. Знаючи її та те, наскільки сильно викривляє простір сила тяжіння, можна визначити, з якою швидкістю обертається чорна діра.

Чому великі чорні діри обертаються повільніше за маленькі

Швидкість обертання H1821+643 приблизно вдвічі менша, ніж у надмасивних чорних дір масою приблизно в 1 млрд більшою за сонячну, які спостерігалися до того. І це дуже цікавий для вчених результат, який багато говорить про шляхи еволюції цих гігантських об’єктів.

Найбільші з чорних дір ростуть переважно шляхом злиття з іншими подібними об’єктами. Під час цього процесу вони можуть сильно втрачати швидкість обертання та навіть змінювати його напрямок.

У менш масивних чорних дір значна частина маси припадає на акреційний диск. Речовина у ньому швидко обертається і, падаючи на чорну діру, передає їй свій момент обертання. Внаслідок цього такі об’єкти починають обертатися швидше, намагаючись досягнути швидкості світла.

Приєднуйтесь: https://t.me/ ustmagazine