Загадкова сила викривила акреційний диск чорної діри

Чорні діри одні з найзагадковіших об’єктів у Всесвіті. Нещодавнє дослідження лише додало питань стосовно існування цих жахливих об’єктів. Вчені з Південноафриканської космічної обсерваторії (ПАР), Саутгемптонського університету (Великобританія) та Інституту астрофізики Парижу (Франція) виявили чорну діру, що дивним чином змінює яскравість речовини навколо неї. Дослідники дійшли висновку, що це є наслідком викривлення її акреційного диска.

Незвичайна поведінка акреційного диска виявлена ​​у чорної діри з позначенням MAXI J1820+070. Цей об’єкт розташований за 9600 світлових років від Сонячної системи. Діра вперше «заявила» про себе спалахом рентгенівського випромінювання 2018 року. Потужний викид енергії зареєстрував рентгенівський телескоп, установлений на борту МКС.

Чорна діра MAXI J1820+070
Чорна діра MAXI J1820+070. Візуалізація Саутгемптонського університету

Детальне вивчення MAXI J1820+070 показало, що об’єкт є подвійною системою, що складається з зорі малої маси та компактного об’єкта — чорної діри. Остання щонайменше у 8 разів перевищує за масою Сонце. Це одна з найяскравіших рентгенівських зоряних систем, що коли-небудь спостерігалися.

Чорна діра MAXI J1820+070
Чорна діра MAXI J1820+070. Фото: phys.org

Міжнародна команда вчених уважно вивчила криву блиску, дані про яку збирали цілий рік за підтримки астрономів-аматорів з усього світу. Через три місяці після початку рентгенівського спалаху вчені зареєстрували величезну модуляцію, яка тривала впродовж 17 годин. Змінювалася яскравість світла, а в піку спостерігалося навіть подвоєння яскравості. У рентгенівському діапазоні жодних змін не відбувалося. Квазіперіодичні видимі модуляції були й раніше, але таких серйозних — ніколи.

Точна причина викривлення акреційного диска поки невідома: адже на зміну його форми має вплинути якась надпотужна сила. Є думка, що однією з причин може бути величезний потік рентгенівського випромінювання, що викривило диск. Це збільшило його площу, а отже, і світловий потік. Подібне явище астрономи вже спостерігали в рентгенівських бінарах із масивними світилами, а от у системах із чорною дірою та зорею малої маси воно трапилося вперше.

За матеріалами Monthly Notices of the Royal Astronomical Society