Чи гальмує випромінювання квазарів зореутворення?

Вчені дослідили іонізуюче випромінення, смуга якого спостерігається поруч із найближчим до нас квазаром. Вони не дійшли остаточного висновку, чи активні ядра галактик гальмують таким чином зореутворення.

Випромінювання квазарів
Випромінювання квазара в уявленні художника

Найближчий до нас квазар

Вчені дослідили найближчий до нас квазар 3C 273. Він являє собою активне ядро галактики — надмасивну чорну діру, яка активно поглинає речовину та випромінює електромагнітні хвилі. Відстань до цього об’єкта складає 2,4 млрд світлових років.

Як і всі квазари, 3C 273 розташований у центрі галактики, але його випромінювання не дає розгледіти цю зоряну систему докладно. Тож японські вчені, які працюють із південноамериканським масивом радіотелескопів ALMA, вирішили застосувати для спостережень нову техніку, яку вони назвали «самокалібруванням».

Техніка полягає у тому, що фахівці постійно калібрують сприйняття сигналу відповідно до його викривлення атмосферою Землі. Внаслідок цього контрастність отриманого зображення збільшується. Команді астрономів вдалося спостерігати квазар на частотах 93, 233 і 343 ГГц.

Вчені змогли побачити вузьку смугу іонізуючого випромінювання, яка тягнеться від квазара через усю галактику. Підраховано, що її джерелом є іонізований газ, маса якого вимірюється десятками та сотнями мільйонів мас Сонця.

Випромінювання квазарів може впливати на утворення зір

Отримані дані викликали у вчених деяку невпевненість. Річ у тім, що останнім часом все більше свідчень того, що квазари гальмують зореутворення у своїх галактиках. І відбувається це саме через іонізацію навколишнього середовища. Газові хмари у цьому стані просто не можуть утворювати зорі.

Величезна маса газу навколо 3C 273 ніби як і підтверджує це припущення, але водночас астрономам вдалося як слід розгледіти й саму галактику, у якій він розташований. І схоже, що нові зорі у ній продовжують утворюватися.

Для такої ситуації може бути два правдоподібних пояснення. Перше полягає у тому, що зв’язок між іонізацією водню та зореутворенням не такий сильний, як вважалося. Друга ж версія говорить, що ми бачимо 3C 273 та його галактику у той короткий проміжок часу, коли іонізація ще не встигла зупинити утворення світил.