Астрономи зазирнули в серце активної галактики

Ці зображення були отримані за допомогою приймача MUSE, встановленого на Дуже великому телескопі ESO (VLT). Вони демонструють центральний регіон спіральної галактики NGC 7582, розташованої на відстані 70 млн світлових років від Землі у сузір’ї Журавля.

Центр активної галактики NGC 7582. Джерело: ESO/Juneau et al.

У центрі NGC 7582 розташоване активне галактичне ядро ​​— свого роду високоенергетичний двигун, що приводиться в дію надмасивною чорною дірою, котра поглинає навколишню речовину. У процесі цієї взаємодії матерія нагрівається, випускаючи величезну кількість енергії та потужні потоки частинок у навколишній простір. Але як це впливає на галактику загалом?

Щоб відповісти на це питання, астрономи скористувалися можливостями VLT. Інструмент MUSE дозволив їм створити карту розподілу різних іонізованих елементів усередині NGC 7582. Зображення праворуч демонструє розподіл кисню, азоту та водню (синій, зелений та червоний кольори). Червоні області, що світяться, є регіонами активного зореутворення, а області, де переважає блакитний колір, — це потоки речовини, що викидаються з галактичного центра. На лівому знімку показаний більш класичний вид тієї ж галактики, на якому пилові смуги затьмарюють блакитне та оранжеве світло зір.

Під час спостережень астрономи також зуміли створити карту руху зір і газу всередині NGC 7582. Виявилося, що її центральна надмасивна чорна діра, можливо, оточена якоюсь структурою. Вона виконує роль своєрідного екрана, що захищає решту галактики від потужного потоку енергії з її центра. Структура відхиляє цей потік убік у вигляді виключно інтенсивного зоряного вітру.

Нагадаємо, що недавно ми писали про виявлення першої мандрівної чорної діри в Чумацькому Шляху.

James Webb виявив найвіддаленіший вибух наднової у ранньому Всесвіті