Квазари можуть ховатися в пилу

Науковці зробили висновок, що чимало квазарів може бути заховано від нас пилом, який наповнює їхні рідні галактики. Раніше вважалося, що він сконцентрований тільки у формі торів навколо них.

Квазар ховається за пилом
Квазар ховається за пилом. Джерело: Durham University

Квазари, що ховаються в пилу

Кароліна Андоні, аспірантка Центру позагалактичної астрономії Даремського університету, нещодавно опублікувала у журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society статтю, присвячену дослідженню квазарів. У ній вона разом з іншими співавторами вивчила ці активні надмасивні чорні діри.

Квазари — це джерела енергії, які ми бачимо крізь увесь космос. Насправді вони не дуже відрізняються від звичайних надмасивних чорних дір, подібних до Стрільця А*, яка розташована в центрі Чумацького Шляху. Різниця полягає лише в пилу та газі, які падають на них і породжують промені, що б’ють із полюсів цих об’єктів.

Головне, що вивчали у новому дослідженні — квазари, які видаються слабшими за інших. Причину цього явища науковці намагалися з’ясувати за допомогою масиву субміліметрових антен ALMA. За його допомогою вони спостерігали за квазарами, які розташовані у галактиках, де дуже багато пилу.

Яку роль відіграє пил

Традиційно вважається, що в галактиках, де є квазар, пил міститься переважно у невеликому торі, що оточує чорну діру. А оскільки квазар ми бачимо в основному тоді, коли він розвернутий до нас полюсом, то вважається, що на його світність ця перешкода впливає несильно.

Проте дослідники, які спостерігали за квазарами, виявили, що це не так. Галактики можуть містити настільки багато пилу, що він буквально ховає квазари від нас навіть тоді, коли сама зоряна система розгорнута до нас не ребром, а площиною.

Щобільше, вчені виявили, що деякі з таких галактик насправді є карликовими, діаметр яких складає не більше 3 тис. світлових років. При цьому у них щорічно утворюється до 1000 нових світил. Це у сотню разів більше, ніж у Чумацькому Шляху, діаметр якого складає 100 тис. світлових років.

Вчені думають, що галактики, у яких газ та пил повністю закривають квазар, є початковою стадією еволюції багатьох зоряних систем. Саме у них чорна діра активно росте, поглинаючи та викидаючи пил. Цей процес, своєю чергою, стимулює спалах зореутворення у галактиці.