Крок на шляху до Місяця: ESA передала NASA службовий модуль місії Artemis III

Європейська космічна агенція (ESA) оголосила про завершення складання службового модуля корабля Orion, який буде залучений у місії Artemis III. Найближчим часом його переправлять до США і передадуть у розпорядження NASA.

Як влаштований службовий модуль Orion

Службовий модуль Orion створений компанією Airbus Defence & Space на базі європейського вантажного корабля ATV, який використовувався для постачання МКС у період з 2008 до 2015 року. Він несе весь необхідний запас повітря та води для екіпажу, а також акумуляторні батареї та чотири сонячні панелі, призначені для генерування електроенергії. Його довжина становить 4 м, діаметр — 4,1 м (19 м — з урахуванням сонячних батарей, що розкриваються), маса в заправленому стані — близько 15,4 тонни, з яких 8,6 тонни припадає на паливо. Загальна довжина електропроводки модуля становить 11 км.

Службовий модуль місії Artemis III. Джерело: ESA

Основою для силової установки космічного апарата є двигун AJ10-190, який раніше використовувався у системі орбітального маневрування американських шатлів. Він може забезпечити Δv до 1800 м/с. Також на модулі встановлені 8 допоміжних двигунів Aerojet R-4D-11 та 24 малих двигуни системи орієнтації.

Місія Artemis III

Зібраний службовий модуль Orion переправлять до Космічного центру ім. Кеннеді за допомогою корабля Canopee. Там він буде з’єднаний з адаптером капсули екіпажу, а потім із самою капсулою. Після цього інженери NASA розпочнуть перевірки корабля, щоб переконатися, що він витримає міжпланетний переліт.

Orion на орбіті навколо Місяця в уявленні художника. Джерело: Stephen C. Hartman

Місія  Artemis III, в якій буде залучений переданий ESA службовий модуль, має стати поверненням людей на Місяць. План польоту такий: Orion із чотирма астронавтами буде запущений ракетою SLS до Місяця. На селеноцентричній орбіті він зістикується з кораблем Starship HLS. Два астронавти перейдуть на його борт, після чого здійснять посадку на південний полюс Місяця, де пробудуть приблизно тиждень. Далі астронавти зроблять зліт, перейдуть назад на борт Orion і потім повернуться на Землю.

Наразі запуск місії Artemis III формально призначений на вересень 2026 року. Але, на думку більшості експертів, NASA навряд чи вдасться витримати цей графік, і дата польоту ще зміниться.

За матеріалами ESA