«Кохання з першого погляду»: керівниця проєкту NASA Perseverance назвала найулюбленіше фото

Фотографії з Марса захоплюють нас своїми неземними краєвидами. Хоча Червона планета є мертвою сухою пустелею, її різноманітні пейзажі не залишають байдужими нікого, а у деяких вони навіть надовго закарбовуються у пам’яті. Навіть вчені-дослідники космосу мають у своєму каталозі одну чи дві улюблені світлини.

Зображення осадових порід Enchanted Lake
Зображення осадових порід Enchanted Lake («Зачароване озеро»), зроблене камерою Hazcams на борту Perseverance. Фото: NASA

Для Кейті Стек Морган, заступниці наукового співробітника марсохода NASA Perseverance, перше зображення шаруватих порід великим планом у дельті давньої дельти річки в кратері Єзеро займає особливе місце в серці. Зображення скелястого виступу «Зачароване озеро», неофіційно названого на честь пам’ятки в національному парку й заповіднику Катмай на Алясці, було зроблене камерою Hazcams на борту Perseverance 30 квітня 2022 року.

Дослідження цієї дельти було в списку бажань Кейті та решти наукової команди Perseverance, оскільки вони вірять, що це місце надає одну з найкращих можливостей для пошуку залишків давнього мікробного життя — головної мети місії.

«Коли я побачила зображення «Зачарованого озера», зроблене камерою Hazcams, — це було кохання з першого погляду. Це фото дозволило розгледіти зблизька проблиск осадових порід — тих, які я найбільше прагнула дослідити, відколи Єзеро назвали місцем висадки Perseverance майже чотири роки тому», — розповіла Кейті Морган.

Чим примітна світлина Perseverance?

Щоб краще зрозуміти, чому саме це зображення Perseverance з осадовою породою стало для Кейті таким зворушливим, нам потрібно повернутися до початку досліджень. Після спуску марсохода на поверхню 18 лютого 2021 року на пласкі скелясті рівнини дна кратера Єзеро апарат понад рік вивчав валуни та реголіт. Виявилось, що майже всі породи утворилися більш ніж мільярд років тому внаслідок вивержень вулканів та поступового охолодження. Магматичні породи надають багато інформації про внутрішнє середовище Марса. Навіть більше, команда знайшла докази того, що вони взаємодіяли з водою і могли бути потенційно придатними для життя.

Кратер Єзеро
Протяжність дельти річки кратера Єзеро показана на цій панорамі з 64 з’єднаних зображень, зроблених системою Mastcam-Z на марсоході NASA Perseverance Mars 11 квітня 2022 року, у 406-й марсіанський день місії. Авторство: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Але, як зазначає Стек Морган, умови, які утворюють магматичні породи, зазвичай не забезпечують оптимальне середовище для збереження доказів скам’янілого мікроскопічного життя. Інша річ — осадові породи, наприклад, ті, що домінують у дельті Єзеро. Вони є ідеальним місцем для пошуку ознак минулого життя.

Чи можуть шаруваті породи «Зачарованого озера» містити докази того, що на Марсі колись було мікроскопічне життя? Цілком можливо. Однак відповіді на це питання доведеться почекати як мінімум 10 років, коли зібрані зразки Perseverance будуть доставлені спеціальною місією на Землю та проаналізовані за допомогою потужного лабораторного обладнання, занадто великого, щоб доставити його на Марс.

Нагадаємо, що раніше Perseverance випадково створив інсталяцію у стилі «дзен-арт».

За матеріалами Phys