James Webb побачив злиття гало темної матерії

Астрономи виявили скупчення галактик, що зливаються навколо рідкісного квазара — надмасивної чорної діри, яка жадібно харчується навколишнім газом та матерією. Щоб детально розгледіти дивовижне відкриття, вчені використали космічний телескоп James Webb (JWST), аби подивитися на те, що трапилось мільярди років тому. Ця знахідка дає можливість спостерігати, як ранні галактики зливались, утворюючи сучасний Всесвіт.

Зображення космічного телескопа Hubble ліворуч показує регіон, який досліджували вчені. Праворуч дані, отримані з космічного телескопа James Webb
Зображення космічного телескопа Hubble ліворуч показує регіон, який досліджували вчені. Праворуч — дані, отримані з космічного телескопа James Webb — злиття трьох галактик навколо квазара. Авторство зображення: ESA/Webb, NASA & CSA

Надзвичайно яскравий та далекий квазар, відомий як SDSS J165202.64+172852.3, має вік приблизно 11,5 млрд років і є одним із найпотужніших, які коли-небудь бачили з такої величезної відстані. Попередні спостереження цієї області космосу за допомогою телескопа Hubble та Gemini North на Гаваях виявили квазар, який нагадував галактику в перехідній фазі. Але лише подальше спостереження за допомогою JWST виявило не одну, а щонайменше три галактики, які обертаються навколо одного квазара. Вчені були вражені деталізацією знімка, яку надав James Webb.

Зображення із цього регіону також показали, що три галактики рухаються неймовірно швидко, що свідчить про наявність величезної маси між ними. Виявилося, що астрономи побачили найщільнішу область утворення галактик, яку коли-небудь бачили в ранньому Всесвіті. Команда припустила, що це злиття двох гало темної матерії.

«Ми вважаємо, що в цій області два масивних гало темної матерії зливаються воєдино», — сказала Домініка Вилезалек, астрономка з Гейдельберзького університету в Німеччині, яка керувала дослідженнями.

Тепер команда спробує продовжити спостереження цього несподіваного скупчення галактик, сподіваючись розгадати таємниці того, як такі щільні групи утворилися в ранньому Всесвіті та як на цей процес впливають надмасивні чорні діри, що ховаються серед них.

Раніше ми розповідали про те, як James Webb зазнімкував Стовпи Творіння