James Webb підтвердив відкриття найвіддаленішої галактики у Всесвіті

У двох дослідженнях, результати яких були опубліковані в журналі Nature Astronomy, астрономи підтвердили відкриття телескопом James Webb (JWST) чотирьох далеких галактик. Вони існували, коли вік Всесвіту становив від 300 до 500 млн років.

Навіщо James Webb досліджує галактики

Одне з ключових завдань JWST полягає в пошуку і визначенні властивостей далеких галактик, розташованих на краю спостережуваного Всесвіту. Це важливо для перевірки теоретичних моделей, що описують умови та процеси, які призвели до утворення перших зір, галактик і чорних дір.

Спектри і червоні зміщення чотирьох далеких галактик, знайдених JWST. Джерело: NASA, ESA, CSA, M. Zamani (ESA/Webb), Leah Hustak (STScI)

За час роботи JWST уже ідентифікував низку галактик зі значним червоним зсувом, що вказує на те, що вони перебувають на дуже великій відстані від нас. Однак усі ці відкриття були зроблені фотометричним методом. Щоб бути впевненими в оцінці відстані, астрономам необхідно дослідити спектри галактик, що вимагає деякого часу.

Рекордно далека галактика

У 2022 році JWST виявив чотири галактики, чий показник червоного зміщення z перевищував 10. Вони отримали позначення JADES-GS-z10-0, JADES-GS-z11-0, JADES-GS-z12-0 і JADES-GS-z13-0. Ці галактики розташовані так далеко, що світло, яке вони випромінюють, уже повністю змістилося в інфрачервону частину електромагнітного спектра. JWST єдиний у світі телескоп, здатний його зафіксувати.

Зображення чотирьох знайдених JWST галактик. Джерело: Emma Curtis-Lake et al. / Nature Astronomy, 2023

Подальші спектроскопічні дослідження підтвердили початкові оцінки. Уся знайдена четвірка існувала тоді, коли вік Всесвіту становив менше ніж 500 млн років. Найдавнішою з цих галактик є JADES-GS-z13-0. Ми бачимо її такою, якою вона була всього через 320 млн років після Великого вибуху.

Усі чотири галактики існували в епоху реіонізації, коли у Всесвіті запалилися перші зорі. Вони були бідні на метали та мали зовсім невелику масу за сучасними масштабами, що становила близько 100 млн мас Сонця. Для порівняння, маса Чумацького Шляху становить 1,5 трлн сонячних. Водночас вони досить активно формували нові світила. Як і в нашій галактиці, щороку в них формувалося по кілька нових зір. Попередні моделі припускали, що в епоху реіонізації швидкість зореутворення була нижчою.

Раніше ми розповідали про те, як JWST виявив пилову бурю на екзопланеті.