James Webb розгледів пилову бурю на екзопланеті

Вперше в історії пилову бурю спостерігали за межами нашої Сонячної системи. Таке стало можливим завдяки потужностям космічного телескопа James Webb, який зробив відкриття. Сильний шторм вдалося розгледіти на екзопланеті VHS 1256 b, яка розташована приблизно за 40 світлових років від Землі.

VHS 1256 b
Ілюстрація показує закручені хмари, виявлені космічним телескопом James Webb в атмосфері VHS 1256 b. Планета розташована приблизно за 40 світлових років від нас і обертається навколо двох зір. Хмари планети, наповнені силікатним пилом, постійно підіймаються, змішуються та рухаються. Авторство: NASA, ESA, CSA

Завдяки інструментам NIRSpec та MIRI, James Webb зміг не тільки спостерігати віддалену пилову бурю, а й визначити, з чого саме складається атмосфера екзопланети. Вчені виявили, що її верхній шар складається зі щільних силікатних хмар. Згідно з повідомленням Space Telescope Science Institute Webb, на відміну від земних, ці хмари дуже гарячі — приблизно такі ж, як полум’я свічки.

«Вам коли-небудь вдаряв гарячий пісок по обличчю? Але це лише легкий бриз у порівнянні з мінливими умовами, виявленими високо в атмосфері планети VHS 1256 b. Це найбільш мінливий планетарний об’єкт, відомий на сьогодні», — іронізує пресреліз інституту.

Спектрографи NIRSpec та MIRI досліджували планету VHS 1256 b
Спектрографи NIRSpec та MIRI досліджували екзопланету VHS 1256 b. Отриманий спектр показує ознаки силікатних хмар, води, метану та чадного газу. Авторство зображення: NASA, ESA, CSA

VHS 1256 b була вперше відкрита 2015 року. Вона належить до класу суперюпітерів з атмосферою, схожою на газовий гігант нашої Сонячної системи, але більшою у 12 разів масою. Екзопланета має 22-годинний день, але розташована надзвичайно далеко від двох зір, навколо яких вона обертається — приблизно в чотири рази далі, ніж Плутон до Сонця. Тобто один оберт планета робить навколо зір за 10 тис. земних років. Астрономи також виявили ознаки води, метану та чадного газу, а також деякі ознаки вуглекислого газу.

VHS 1256b — ще одна частина екзопланетної головоломки. З астрономічної точки зору, планета відносно молода, їй 150 млн років, тоді як нашій Землі приблизно 4,6 млрд. На думку вчених, коли VHS 1256b стане старшою, вона охолоне, і потужний хмарний покрив у її небі може розсіятися. До того часу планета буде варитись у власному гарячому хмарному місиві.

Раніше ми повідомляли про те, як шукати екзопланети.