James Webb досліджуватиме чорну діру в центрі Чумацького Шляху

Однією із задач, якою займеться James Webb Space Telescope у перший рік свого функціонування у космосі. стане вивчення надмасивної чорної діри Стрілець А*. Вчених дуже цікавлять джети, які час від часу вириваються з неї.

Космический телескоп James Webb
James Webb Space Telescope. Джерело: Space.com

James Webb досліджуватиме надмасивну чорну діру

12 липня космічний телескоп James Webb (JWST) розпочне повноцінну роботу з вивчення Всесвіту. Одним із завдань, поставлених перед ним на перший рік роботи, є співпраця з глобальним масивом антен Телескоп Горизонту Подій (EHT).

Саме команда EHT у 2019 році змогла отримати перше в історії зображення чорної діри у галактиці М87. Для цього їм довелося «складати разом» дані багатьох радіотелескопів по всій Землі. А цієї весни вони таким самим способом змогли отримати зображення об’єкта Стрілець А* у центрі нашої Галактики.

Чорна діра Стрілець А*
Чорна діра Стрілець А*. Джерело: Event Horizon Telescope Collaboration via AP

І саме для дослідження надмасивної чорної діри у центрі Чумацького Шляху і знадобився новий космічний телескоп. Стрілець А*, як і кожна чорна діра, викидає у простір джети з майже світловою швидкістю. Вони можуть виникати до п’яти разів на день і тримаються всього кілька годин.

Чи вдасться побачити спалахи на чорній дірі?

Як саме виникають спалахи, вчені досі не знають. Речовину, що прискорюється до швидкості світла, спочатку видно в інфрачервоному діапазоні, а потім її випромінювання зміщується у субміліметровий.

І саме на довжині хвилі трохи більшій за видиме світло працюють два прилади у складі JWST: камера ближнього інфрачервоного випромінювання NIC та прилад для роботи з середнім інфрачервоним діапазоном MIRI.

Проблема лише в тому, що, крім дослідження Стрільця А*, у цього телескопа безліч інших задач. Тому на пошук джетів найближчої до нас надмасивної чорної діри виділили всього 25 годин наступної весни. Вчені сподіваються, що цього буде достатньо, аби побачити хоча б один джет.

Але спалахи можуть відбуватися нерівномірно, і причини цього ми не розуміємо. Тож джет упродовж цих двох діб може просто не з’явитися. Але навіть якщо цього не станеться, то вчені налаштовані оптимістично. Зрештою, тоді вони отримають хоча б ще одне якісне зображення Стрільця А*.