Джети чорних дір спричиняють вибухи зірок

Чорні діри не припиняють вражати світ астрономії своєю загадковістю. Їхні потужні струмені, що вириваються з полюсів майже зі швидкістю світла, можуть навіть впливати на зорі, спричиняючи їхні вибухи. Недавні дослідження виявили, що ці джети здатні каталізувати виверження білих карликів — вигорілих залишків світил, які поглинають водень від своїх зоряних компаньйонів. Коли на поверхні білих карликів накопичується шар водню, вони вибухають. Цей процес повторюється щоразу, як водень досягає критичної маси.

Струмінь чорної діри та супутнє виверження нової, концепція художника
Струмінь чорної діри та супутнє виверження нової. Концепція художника. Авторство: esahubble.org

Команда астрофізиків зі Стенфордського університету під керівництвом Алека Лессінга вивчала наднові в галактиці M87, де розташована надмасивна чорна діра. Ця чорна діра, масою в 6,5 мільярда разів більшою за Сонце, була вперше сфотографована 2019 року. Дослідники помітили, що кількість наднових біля струменя M87 вдвічі перевищує кількість наднових в інших частинах галактики. Це свідчить про те, що струмінь, ймовірно, впливає на зоряні системи, змушуючи білі карлики вибухати набагато частіше.

Попри те, що струмінь на зображенні космічного телескопа Hubble здається спокійним, насправді це перегріта плазма, яка, можливо, чинить тиск на зорі та сприяє їхньому спалаху. Ще невідомо, як саме струмінь викликає ці події, але Лессінг припускає, що він може додатково живити білі карлики воднем, прискорюючи їхні вибухи. Інша гіпотеза полягає в тому, що світловий тиск струменя може впливати на навколишні світила.

M87
Струмінь чорної діри M87*. Фото: esahubble.org

Спостереження за допомогою нових камер Hubble дозволили отримати найглибші зображення M87. Хоча є невелика ймовірність, що результати можна пояснити випадковістю, більшість даних вказує на зв’язок між струменем чорної діри та спалахами зір.

Ці відкриття допомагають зрозуміти, як чорні діри взаємодіють із навколишнім космосом, та підкреслюють важливість дослідження струменів чорних дір, які нерідко залишаються в тіні інших аспектів цих космічних об’єктів. Лише недавно інша група вчених повідомила про виявлення найдовших відомих струменів чорних дір, які простягаються на 23 млн світлових років.

Раніше ми повідомляли про те, як у ранньому Всесвіті знайшли більше чорних дір, ніж очікували вчені.

За матеріалами esahubble.org