Дисбаланс енергії на Марсі може викликати пилові бурі

Дисбаланс енергії, яку Марс отримує від Сонця та віддає у космічний простір, може викликати пилові бурі. Такого висновку щодо цих катастрофічних явищ дійшли дослідники на основі вивчення даних, зібраних космічними апаратами.

Пилові бурі на Марсі можуть мати катастрофічний характер
Пилова буря на Марсі. Джерело: New Scientist

Що показали дослідження теплового балансу Марса

Дослідники з Космічного центру Годдарда, Лабораторії реактивного руху NASA та низки університетів провели дослідження теплового балансу Марса. Вони визначили кількість енергії, яку планета отримує від Сонця, та порівняли її з тією, яку вона випромінює у космос. Ці роботи вкрай важливі для майбутнього освоєння Червоної планети.

Баланс теплового випромінювання є одним із найважливіших чинників, які впливають на клімат будь-якого тіла. Адже різниця припливу та відтоку тепла є тією енергією, яка накопичується в атмосфері або, навпаки, втрачається нею.

Для оцінки цього процесу на Марсі дослідники використали дані, зібрані космічними місіями Mars Global Surveyor (MGS), Curiosity та InSight. При цьому вони змогли прив’язати дані до зміни дня і ночі та сезонів. Особливо ж їх цікавило, як змінюється випромінювання від планети під час пилових бур.

Дослідження показали, що між сезонами на Марсі присутній значний тепловий дисбаланс. Він сягає 15,3 відсотка. На Землі, для порівняння, цей показник становить лише 0,4 відсотка. Такий дисбаланс може бути причиною пилових штормів.

Пилові бурі на Марсі

Пилові бурі на Марсі — це наймасштабніше явище в атмосфері планети. Вони можуть накрити площу, більшу, ніж будь-який ураган на Землі. Під час одного з таких штормів 2018 року був втрачений зв’язок із марсоходом Oportunity. Решта зондів на поверхні також сильно ризикує під час кожної бурі.

Дослідження показують, що під час пилової бурі на Марсі спостерігається значний добовий дисбаланс енергії. Вдень планета випромінює тепла на 22 відсотки менше, ніж зазвичай, а вночі — на 29 відсотків більше.

Надлишок енергії в атмосфері як причина виникнення штормів добре відомий для Землі та інших планет. Але на Марсі цей процес досі був достатньо мало вивчений. Атмосфера планети акумулює тепло, яке потім живить пилові бурі. Й ми тільки почали розуміти, як саме це відбувається.

За матеріалами www.universetoday.com