Далека галактика та близька зоря

Зовнішність буває оманливою. Під час спостережень у поле зору телескопів часто потрапляють об’єкти, які здаються сусідами. Іноді це справді так, а іноді в реальності вони виявляються розділеними неймовірними дистанціями.

Галактика NGC 4907 (фото Hubble). Джерело: ESA/Hubble & NASA, M. Gregg

Як приклад можна навести наступний знімок, зроблений космічною обсерваторією Hubble. У його верхній частині розташована галактика NGC 4907, відкрита 1864 року німецьким астрономом Генріхом Д’Арре (Heinrich d’Arrest). Вона розташована в сузір’ї Волос Вероніки на відстані 270 млн світлових років і класифікується як спіральна система з перетинкою. Ми бачимо її практично «анфас», що дає змогу в усіх деталях роздивитися ядро та спіральні рукави.

NGC 4907 є частиною скупчення, до якого входить понад тисяча галактик. Деякі з них теж потрапили на знімок — їх можна побачити в околицях його «головної героїні». Нижче неї розташований інший яскравий об’єкт, видимий блиск якого перевершує сумарний блиск мільйонів світил, що входять до складу NGC 4907. Насправді це якраз і є випадок «оманливого сусідства»: тут ми бачимо зорю, що належить нашому Чумацькому Шляху. Вона розташована на відстані всього 2500 світлових років від Сонячної системи, тобто в 108 тис. разів ближче до нас, ніж далекий «зоряний острів». Завдяки цьому звичайна зоря, з точки зору наземних спостерігачів, виявилася в змозі конкурувати за яскравістю з цілою галактикою.

За матеріалами https://spacetelescope.org