Чи можна спіймати гравітаційні хвилі від варп-двигуна

Варп-двигун, тобто рушій, що працює за принципом викривлення простору, вигаданий фантастами. Однак загальна теорія відносності цілком припускає його існування. Нещодавно вчені довели, що його роботу далеко у космосі можна виявити завдяки гравітаційним хвилям, які він випромінює.

Варп-двигун
Варп-двигун. Джерело: phys.org

Що таке варп-двигун і чи можливо його створити

Фантастична сага «Зоряний шлях» подарувала світу концепцію варп-двигуна. Вона пов’язана з тим фактом, що ніщо у фізичному просторі не може рухатися швидше за світло. Однак якщо викривити простір навколо космічного корабля, то він зможе фактично перевищити швидкість світла, формально залишаючись в її межах.

Звучить фантастично, однак ще у 1994 році мексиканський фізик Мігель Алькуберре довів, що це цілком можливо у межах загальної теорії відносності. Принаймні вона прямо не забороняє його існування, хоча на шляху до його реалізації лежить ціла купа фізичних і технічних перешкод.

Головною перешкодою для реалізації варп-рушія, або ж двигуна Алькуберре, є необхідність досягти стану нульової енергії. Фізика прямо забороняє ситуації, коли якась частина простору має її від’ємну густину, однак існують кілька обхідних шляхів, які можуть подолати це обмеження. Щоправда, фізики не можуть сказати, який із них дійсно можна втілити у життя.

Інша проблема з двигуном Алькуберре полягає в тому, що після створення просторової бульбашки зв’язок на кораблі буде неможливим і екіпаж не зможе керувати ним. До того ж фізики поки що не можуть знайти стабільного рівняння стану для цього пристрою. Тобто область викривленого простору приречена на колапс.

Гравітаційні хвилі

Та попри це вчені хоча б знають, що варп-двигун можливий і варто шукати сліди його використання іншими цивілізаціями. Нова теоретична робота присвячена тому, як це зробити. Виявилося, що рушій Алькуберре неможливо виявити тільки тоді, коли він стабільно працює.

А ось при колапсі просторової бульбашки мають народжуватися гравітаційні хвилі, подібні до тих, які народжуються під час злиття нейтронних зір чи чорних дір. Їхня частота цілком відповідає доступному нашим детекторам діапазону. Тобто ми можемо відстежити корабель інопланетян, якщо його двигун несподівано вимкнеться.

При цьому вчені навіть можуть передбачити, яким такий сигнал може бути. І він справді відрізняється від тих гравітаційних хвиль, які ми вловлюємо від злиття чорних дір та нейтронних зір. Тобто розпізнати його теж не буде проблемою.