Час у ранньому Всесвіті рухався у 5 разів повільніше, ніж зараз

Вчені дійшли висновку, що час у Всесвіті, якому було трохи більше, ніж 1 млрд років, рухався у п’ять разів повільніше, ніж зараз. Про це свідчать спостереження за варіаціями світності понад 200 квазарів.

Квазар
Квазар. Джерело: edition.cnn.com

Час рухався повільніше

Час у Всесвіті, якому було трохи більш ніж 1 млрд років, рухався приблизно у 5 разів повільніше, ніж зараз. До такого висновку дійшли астрономи з Сіднейського університету. Для цього вони спостерігали за квазарами, відстань до яких складає від 3 до 12,2 млрд світлових років від нас.

У перші два мільярди років існування нашого Всесвіту в ньому взагалі відбувалося багато цікавого. Відбулася реіонізація міжзоряного газу, внаслідок чого він став прозорим. У результаті остаточно ще не встановленого процесу утворилися надмасивні чорні діри в центрах галактик, а самі вони швидко росли та еволюціонували.

Вчені проаналізували випромінювання 190 квазарів і встановили для них чітку періодичність зміни яскравості, яка сильно змінюється в залежності від того, наскільки далеко від нас розташований цей об’єкт. Вона чітко дає зрозуміти, що чим далі до початку Всесвіту перебуває об’єкт, тим повільніше відбуваються ці варіації.

Передбачення теорії відносності

Насправді нічого незвичного у такому уповільненні часу немає. Його передбачала ще загальна теорія відносності. І наявність у спектрах самих квазарів червоного зсуву, тобто зміщення ліній поглинання у червоний бік спектра, його непрямо підтверджувала.

Варто сказати, що якби спостерігач перебував у тому часі, то жодного уповільнення він би не відчув. Секунди залишалися б секундами. Проте, з нашої точки зору, всі процеси там мали відбуватися повільніше. І ми б це обов’язково побачили, якби не величезна відстань до цих об’єктів.

При цьому на ближніх дистанціях, які вимірюються лише сотнями мільйонів світлових років, таке уповільнення було встановлено ще раніше. Його побачили під час дослідження наднових в інших галактиках.

Проте ці об’єкти недостатньо яскраві, аби спостерігати їх крізь весь Всесвіт, і на цю роль краще підходять саме квазари. Але попередні їхні дослідження жодного уповільнення часу не показали, що примусило вчених поставити під сумнів те, чи правильно вони розуміють, як працює Всесвіт. Однак нове дослідження показує, що це була якась помилка.