«Чандраян-3» під час посадки підняв двохтонний стовп пилу

Посадковий апарат «Вікрам» місії «Чандраян-3» наразі не відповідає на запити від Індійської організації космічних досліджень (ISRO), оскільки, схоже, не зміг пережити холодну місячну ніч. Але його успішна посадка на поверхню Місяця стала важливою віхою в історії космічних досліджень, зробивши Індію четвертою країною, що підкорила наш природний супутник. До неї це зробили лише Радянський Союз, Сполучені Штати та Китай.

Чандраян-3

ISRO поділилася даними, зібраними під час місячної місії «Чандраян-3». Картину доповнив орбітальний апарат «Чандраян-2», який теж приймав участь у дослідженні. Його камерам вдалося зафіксували момент посадки «Вікрама». Під час спуску на поверхню двигуни посадкового модуля підняли величезний шлейф місячного пилу, що вкрив площу 108 м². Його загальна маса склала 2 тонни.

Чандраян-3
Місце посадки зонда «Чандраян-3»: ліворуч — до, праворуч — після його прибуття. Врізка показує ореол викиду навколо посадкового модуля «Вікрам». Авторство: ISRO

Науковці виявили пилове гало на основі змін у відбивній здатності верхніх шарів місячного пилу. Вони вважають, що втрата цілісності епіреголіту (підповерхневого реголіту) спричинила збільшення фотометричного розсіювання й аномалію відбивної здатності біля посадкового модуля «Вікрам». Таким чином, «Чандраян-2» допоміг відзначити успіх «Чандраян-3», а також отримав важливий науковий результат.

Продовження місії «Чандраян-2»

«Чандраян-2» стартував у липні 2019 року. Він мав доправити посадковий апарат і місяцехід у південний полярний регіон Місяця. Незважаючи на те, що його посадковий модуль не зміг успішно завершити свою місію через втрату зв’язку під час спуску, орбітальний апарат продовжив виконувати наукові завдання — він створив докладну карту місячного рельєфу та здійснив зйомку поверхні Місяця з високою роздільною здатністю.

Завдяки успішній посадці на Місяць Індія досягла нових вершин у підкоренні космосу та визначила своє місце серед провідних космічних держав світу. Цей великий крок також став стимулом для інших країн, які планують підкорювати наш природний супутник у майбутньому.

Майбутні місії NASA та iSpace

NASA фінансує ряд своїх місій у межах програми Artemis, що мають відправитися на Місяць уже 2024 року. Японська компанія iSpace теж уже намагалася висадити робота на місячну поверхню. Все це свідчить про те, що дослідження нашої космічної сусідки лишаються актуальним розділом космічної науки, а майбутні місії обіцяють приносити ще більше цікавих відкриттів.

Раніше ми повідомляли про те, що Китай заперечує посадку «Чандраяна-3» на південному полюсі Місяця.