Астрономи визначили можливе «місце народження» міжзоряної комети Борисова

Новини астрономії, астрофізики та космології

Відкрита торік комета Борисова (2I/Borisov) стала всього лише другим відомим об’єктом, чиє міжзоряне походження точно підтверджено астрономами. «Хвостата гостя» вже пройшла перигелій своєї орбіти і тепер залишає околиці Сонця, рухаючись у напрямку південного сузір’я Телескопа. Але звідки вона прилетіла?

Комета Борисова. Джерело: Gemini Observatory

Перша спроба знайти «рідну» систему міжзоряної мандрівниці була зроблена командою польських астрономів. Проаналізувавши дані телескопа Gaia, вони визначили, що приблизно мільйон років тому комета пройшла на відстані 5 світлових років від пари червоних карликів Kruger 60. Розрахунки показали, що відносна швидкість об’єкта щодо цієї системи становила лише 3,43 км/с. Тому дослідники припустили, що комета раніше могла мешкати в аналогу хмари Оорта, що оточує цю пару. Однак багато вчених засумнівалися в цій можливості, оскільки розмір у 5 світлових років занадто великий для подібної структури.

Пізніше група астрономів з Європи та США провела нове, більш детальне дослідження. Вчені також використовували інформацію, зібрану телескопом Gaia, доповнивши її уточненими даними про траєкторію руху комети. Моделювання дало змогу виявити 14 зоряних систем, з якими вона зближувалася на відстань менше ніж один парсек (3,26 світлових роки). Найбільший інтерес у дослідників викликала зоря Ross 573 — поодинокий червоний карлик, розташований у 60 світлових роках від Сонця.

Розрахунки показали, що 910 тис. років тому комета Борисова пройшла на відстані лише 0,22 світлового року від цієї зорі, чого цілком достатньо, щоб пов’язати «хвостату гостю» з хмарою Оорта навколо Ross 573. Подальші обчислення дали змогу встановити, що настільки тісні зближення комети із зорями повинні в середньому відбуватися не більше ніж один раз на 120 млн років.

Стрілка вказує на положення червоного карлика Росс 573. Джерело: SIMBAD/Aladin/DSS

Водночас у дослідників є й серйозний аргумент проти того, що Ross 573 дійсно є «місцем народження» комети Борисова. Розрахунки говорять про те, що швидкість руху цього тіла відносно червоного карлика досягала 23 км/с. Це дуже багато. Для порівняння: максимально можлива швидкість викиду комети з Сонячної системи під дією гравітації планет становила б не більше 17,4 км/с.

Щоб набрати швидкість у 23 км/c, комета мала б підійти дуже близько до якогось об’єкта, що має масу, яка значно перевищує масу Юпітера — коричневого або ж червоного карлика. Однак астрономам поки що не вдалося знайти жодних масивних компаньйонів Ross 573. Тож, можливо, це все ж таки збіг і під час своїх мандрівок Чумацьким Шляхом комета просто здійснила близький проліт цієї системи. Ще одна можливість полягає в тому, що в недалекому минулому Ross 573 зблизилася з іншою зорею. Гравітаційні пертурбації, що супроводжували цю подію, призвели до викиду в далекий космос об’єктів з оточуючого її скупчення крижаних тіл — зокрема й комети Борисова.

За матеріалами https://arxiv.org