Апокаліпсис коли: зіткнення Чумацького Шляху з галактикою Андромеди поставили під сумнів

Зіткнення Чумацького Шляху з Андромедою, яке вважалося неминучим, тепер ставлять під сумнів. Раніше астрономи передбачали, що через 4,5 млрд років наша галактика зіллється з Андромедою у величезному зіткненні, яке триватиме ще кілька мільярдів років. Однак нове дослідження, опубліковане на сервері препринтів arXiv, вказує на 50% ймовірність уникнення цього зіткнення. Дослідження має провокаційну назву: «Апокаліпсис коли?».

Ілюстрація зіткнення галактики Андромеда із Чумацьким Шляхом
Ілюстрація зіткнення галактики Андромеда з Чумацьким Шляхом, як би це бачилось із поверхні Землі через 4,5 млрд років. Зображення: NASA

Галактика Андромеда, розташована на відстані 2,5 млн світлових років від Землі. Вона повільно наближається до нашої Галактики. У 2021 році телескоп Hubble зафіксував наближення Андромеди до Чумацького шляху зі швидкістю 400 000 км/год. Тоді вчені вирахували, що зіткнення відбудеться приблизно через 4,5 млрд років, а через два мільярди після цього галактики повністю зіллються, утворивши одну еліптичну структуру, перемістивши Сонячну систему до нового регіону.

Нове дослідження, проведене під керівництвом астрофізика Тілля Савали з Університету Гельсінкі, використовує дані з телескопів Gaia та Hubble для аналізу руху і маси найбільших галактик Місцевої групи, включаючи Андромеду, Чумацький Шлях, Тріангуляцію та Велику Магелланову Хмару. Вони змоделювали еволюцію цих галактик на наступні 10 млрд років на суперкомп’ютері та виявили, що злиття відбулося лише у менше ніж половині сценаріїв.

На цій ілюстрації показано процес зіткнення нашої галактики Чумацький Шлях і галактики Андромеди
На цій ілюстрації показаний процес зіткнення Чумацького Шляху і галактики Андромеди. Галактики рухаються одна до одної під дією невблаганної сили тяжіння між ними. Також показана менша галактика Трикутник, яка може бути частиною «катастрофи». Ілюстрація: NASA, ESA, STScI

«Наразі заяви про кінець нашої Галактики є сильно перебільшеними», — пишуть науковці у своєму дослідженні.

Відкриття ставить під сумнів попередні прогнози щодо неминучого злиття. Вчені зазначають, що майбутні дані від Gaia допоможуть точніше виміряти рух і масу галактик, і лише після цього можна буде достеменно визначити долю нашого галактичного сусідства.

Раніше ми повідомляли про те, як катастрофа Андромеди спровокувала масштабну галактичну міграцію.

За матеріалами Gizmodo