20 років спостережень: обсерваторія Chandra створила унікальний таймлапс залишків наднової

Рентгенівська обсерваторія NASA Chandra спостерігає за космічними об’єктами впродовж десятиліть. Цього достатньо, щоб утворити хронологію, яка відображає рух об’єктів у глибині космосу. Недавно команда обсерваторії випустила два таймлапс-відео, знятих протягом більш ніж 20 років. Перше відео зображує Крабоподібну туманність (NGC 1952), а інше — Кассіопею А (Cas A).

Крабоподібна туманність віддалена від Землі приблизно на 6,5 тис. світлових років. Вона утворилася після вибуху наднової, який стався у 1054 році. З використанням зображень Chandra, знятих протягом 22 років, можна побачити кільцеподібні ударні хвилі, що виходять від надщільної нейтронної зорі, що швидко обертається в ядрі туманності. У результаті утворюються хвилі в навколишньому середовищі. Ця обертова нейтронна зоря також вважається пульсаром — з її полюсів вистрілюють струмені матерії.

Кассіопея А — ще один залишок наднової, розташований на відстані близько 11 тис. світлових років від нас. Її вибух спостерігався на Землі близько 340 років тому. На новому знімку Chandra зображена зовнішня область, що розширюється, і початкова вибухова хвиля, котра прокладає шлях у космос. Різні ударні хвилі рухаються у протилежних напрямках, пронизуючи матерію, що можна побачити на відео. На створення цього таймлапсу в обсерваторії пішло понад 19 років.

Хоча наступного року Chandra має зробити нові знімки Крабоподібної туманності, майбутнє обсерваторії залишається невизначеним. З урахуванням запропонованого бюджету NASA на наступні роки, Chandra може бути вимкнена назавжди через скорочення фінансування. Проте наразі це лише пропозиція. Також, ймовірно, обурення астрономічної спільноти щодо майбутньої долі обсерваторії змінить ситуацію до ухвалення остаточного рішення.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb та Chandra об’єднали зусилля.