NASA припинить фінансування космічного телескопа Chandra

NASA доведеться зменшити фінансування рентгенівського космічного телескопа Chandra. За час свого існування він здійснив безліч відкриттів, тож для вчених це величезна втрата. Замінити його поки що немає чим.

Космічний телескоп Chandra
Космічний телескоп Chandra. Джерело: NASA

На телескоп Chandra не вистачає грошей

Минулого тижня на офіційному сайті космічного телескопа Chandra з’явилося повідомлення від директора програми. У ньому йдеться про те, що з урахуванням суми, яку отримає NASA у 2025 році, грошей на його подальшу експлуатацію не вистачить. Це ставить під загрозу всю подальшу місію цього інструмента.

Chandra є рентгенівським телескопом. Його вивели у космос ще 1999 року і відтоді він спостерігає за об’єктами, які випромінюють енергію на надзвичайно коротких хвилях, тому для решти спостерігачів невидимі. Попри поважний вік, цей інструмент виконує свою роботу без особливих проблем.

Команда, яка з ним працює, має величезний досвід. Тому, попри відсутність модернізації, точність його вимірювань весь час зростає. Саме завдяки цьому телескопу науковці мають можливість постійно бачити в усіх подробицях нейтронні зорі, чорні діри та гігантські вибухи далеко в космосі.

Проте тепер, цілком ймовірно, ця можливість зникне надовго. Бо заміни телескопу Chandra просто немає. Інші орбітальні обсерваторії, навіть такі потужні, як James Webb, не працюють у рентгенівському світлі. Є ще супутник IXPE, проте він, хоч і працює на потрібних довжинах хвиль, призначений зовсім для іншого.

Як скоро проєкт припинять фінансувати?

Як вже згадувалося, першопричиною можливого відключення Chandra є заплановане скорочення бюджету NASA. Відбудеться воно поступово, проте саме рентгенівський телескоп стане однією з його головних жертв.

Ще у 2025 році на нього планують виділити 41,1 млн доларів. Проте вже у 2026-му ця сума зменшиться до 26,6 млн. Стільки ж на нього планують виділити у 2027–2028 роках, а у 2029-му видатки скоротять до 5,2 млн доларів. Усе це загрожує не тільки скороченням персоналу, а й повним виведенням інструмента з експлуатації.

При цьому Chandra — не єдиний телескоп, який постраждає від скорочення фінансування, але тільки йому загрожує остаточне виведення з експлуатації. Проблеми також є у Гігантського Магелланова телескопа та Надзвичайно великого телескопа. Обидва гіганти незабаром мають пройти перевірку, за результатом якої у NASA оберуть, що продовжувати будувати далі, а що — тимчасово заморозити.

Скорочення очікує і програму космічного телескопа Hubble, проте ветерану орбітальної астрономії зведення з орбіти точно не загрожує. А ось Chandra майже напевно повністю виведуть з експлуатації. Цього ще можна уникнути, але дуже сумнівно, що це станеться насправді.

У зв’язку з цією новиною вчені перебувають у справжній депресії. Річ у тім, що заміни Chandra немає і не буде ще не один рік. Космічний телескоп Athena, який розробляють у Європейській космічній агенції, все ще перебуває у стані креслень. А ідея створити американську заміну рентгенівському телескопу поки що прозвучала тільки у пропозиціях на наступні 10 років.