Порятунок у міжзоряному просторі: Voyager 1 відновив передачу наукових даних

NASA повідомила обнадійливу новину про стан міжзоряного зонда Voyager 1. Він відновив передачу даних із двох своїх наукових інструментів.

Voyager
Космічний апарат Voyager 1. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Voyager 1 був запущений 1977 року для вивчення планет-гігантів Сонячної системи. Попри те, що незабаром він відзначить свій 47-й день народження, апарат все ще перебуває в строю, будучи найвіддаленішим від Землі об’єктом, зробленим руками людини.

Водночас солідний вік Voyager 1 уже дає про себе знати. У листопаді 2023 року апарат зіткнувся з однією з найсерйозніших криз за час своєї тривалої місії. У Voyager 1 вийшов з ладу чип, у якому зберігалася частина коду системи польотних даних (FDS). У результаті замість корисної інформації він почав передавати на Землю безглуздий набір одиниць і нулів.

Інженерам NASA знадобилося п’ять місяців, щоб зрозуміти причину проблеми й виробити рішення у вигляді перенесення коду з ділянки, що вийшла з ладу, в інші частини FDS. Це дало змогу відновити отримання телеметрії із зонда.

Наступним кроком стало відновлення наукової роботи. 17 травня інженери направили Voyager 1 команду, що дала змогу почати отримувати інформацію з двох із чотирьох інструментів апарата, які все ще функціонують: приймача плазмових хвиль і магнітометра. Наразі фахівці місії визначають кроки з повторного калібрування двох інструментів, що залишилися (детектора космічних променів і приладу для вимірювання заряджених частинок низької енергії). Очікується, що це займе кілька тижнів. Після цього Voyager 1 остаточно повернеться в стрій.

На сьогодні Voyager 1 перебуває на відстані понад 24 млрд км від Землі. Разом зі своїм «братом» Voyager 2 вони є єдиними в історії космічними апаратами, які досліджували міжзоряний простір. За оцінками NASA, пара Voyager зможе передавати інформацію на Землю приблизно до 2027 року. Після цього енергії, що виробляється їхніми бортовими радіоізотопними генераторами, стане недостатньо для продовження роботи.