Зонд NASA LRO «обстріляв» лазером індійський посадковий модуль «Вікрам»

NASA успішно випробувала новий метод визначення місцеперебування об’єктів на поверхні Місяця, використовуючи досить низькотехнологічне рішення — лазер висотоміра на борту орбітального апарата LRO. Цей інноваційний підхід дозволяє визначати точне місцеперебування за відбитими лазерними сигналами, що може значно покращити методи пошуку об’єктів та їхнього визначення на великих відстанях від поверхні Місяця.

Lunar Reconnaissance Orbiter
Lunar Reconnaissance Orbiter NASA (LRO)

Експеримент включав відправлення лазерних імпульсів у напрямку індійського посадкового модуля «Вікрам», який успішно приземлився на Місяць у серпні минулого року. Дводюймовий рефлектор, що був встановлений на «Вікрамі», відбивав лазерні сигнали, й зорієнтований науковий персонал підтвердив першу у своєму роді «відповідь» всього через кілька хвилин після відправлення сигналів.

Керівник групи в Центрі космічних польотів імені Годдарда NASA Сяолі Сун заявив: «Ми показали, що можемо визначити точне місцеперебування нашого світловідбивача на поверхні Місяця з орбіти». Він додав, що наступним кроком є вдосконалення методу, щоб його можна було використовувати як звичний та надійний засіб для майбутніх місій.

Вікрам
Посадковий апарат ISRO «Вікрам» із ретрорефлектором NASA сів на Місяць 23 серпня 2023 року. Камера на борту LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) NASA зробила це фото через чотири дні. Посадковий апарат міститься в центрі зображення, його темна тінь помітна на тлі яскравого ореолу навколо нього. Фото: NASA

Світловідбивач, який був використаний в експерименті, має незвичайну конструкцію, яку описують як вісім кварцових кубічних призм, встановлених в куполоподібну алюмінієву раму. Ця конструкція надає приладу міцність та довговічність. За словами представників NASA, він може служити протягом десятиліть, адже не потребує живлення. Подібні крихітні пристрої можуть допомогти майбутнім дослідникам космосу знаходити дорогу в темряві та допомагати їм під час посадки на поверхню.

На жаль, висотомір LRO залишається єдиним робочим лазером на орбіті Місяця. Але він працює вже 13 років після закінчення запланованого життєвого циклу. Це робить збір додаткових даних складним завданням.

Лазерний ретрорефлектор NASA
Лазерний ретрорефлектор NASA завширшки всього 5 см має вісім кварцових кутових призм у вигляді куба, встановлених у куполоподібну алюмінієву раму. Ця конфігурація дозволяє пристрою відбивати світло, що надходить з будь-якого напрямку, назад до джерела. Фото: NASA

Важливо зазначити, що останній експеримент за участю «Вікрама» також не вдався з першої спроби. Загалом команді знадобилося вісім спроб, щоб встановити контакт. Це викликає певне занепокоєння з точки зору точності визначення місцеперебування, оскільки дозволяє лише відхилення до однієї сотої градуса.

Попри це, в NASA вже планують подальші дослідження та вдосконалення цієї технології. Вже заплановано кілька посадкових апаратів зі світловідбивачами NASA, які спробують здійснити посадку на Місяць. Один з таких ніс на собі японський апарат SLIM, який нещодавно невдало сів на поверхню Місяця.

Раніше ми повідомляли про те, що JAXA не втрачає надії «розбудити» зонд SLIM.