Затемнення Бетельгейзе: астероїд заблокує світло зірки 12 грудня

Цього тижня астрономи спостерігатимуть рідкісне явище: астероїд закриє собою десяту за яскравістю зіркою на нічному небі — червоний надгігант Бетельгейзе в сузір’ї Оріона.

Бетельгейзе
На цьому зображенні, отрименому за допомогою космічного телескопа Hubble 10 серпня 2020 року, зображена зірка Бетельгейзе — одна з найбільших і найяскравіших на нічному небі. Астероїд Леона пролетить перед нею 12 грудня 2023 року. Фото: NASA

У ніч з 11 на 12 грудня астероїд Леона (319 Leona) пройде перед зіркою з точки зору наземних спостерігачів. Подія триватиме лише 12 секунд. Але цей короткий час надасть астрономам унікальну можливість створити детальну карту поверхні гігантської зірки, яка нещодавно привернула увагу своєю несподіваною зміною яскравості.

Моделювання окультації Бетельгейзе астероїдом Леона

Блокування астероїдом світла однієї з найяскравіших зірок на нічному небі є надзвичайною подією. Невеликий 68-кілометровий об’єкт може викликати кільцеподібне затемнення Бетельгейзе. Але його можна буде побачити лише у телескопи. Астрономи мають надію, що воно дозволить скласти карту поверхні зірки та дізнатися більше про її великі конвективні зони, що впливають на зміну яскравості.

Бетельгейзе
Прогнозований шлях «тіні» астероїда. Лише спостерігачі у цій смузі побачать окультацію Бетельгейзе 12 грудня. Ілюстрація: OccultWatcher

Затемнення буде короткочасним і видимим лише з вузької смуги, що простягнеться від Азії до південної Європи, південних штатів США та східної Мексики. Ті, кому не пощастить опинитися на шляху «зіркового затемнення», зможуть спостерігати явище онлайн. Організатори проекту Virtual Telescope в Італії організують пряму трансляцію події. Початок трансляції — о 03:00 за київським часом 12 грудня.

Згідно з даними Sky&Telescope, затемнення відбудеться приблизно о 03:17 за київським часом. Але точний момент може коригуватися, оскільки орбіта астероїда ще уточнюється.

астероїд Леона
Поточна модель форми астероїда Леона, отримана на основі кривої блиску, що показує зміну його яскравості з плином часу. Ілюстрація: skyandtelescope.org

Для пошуку Бетельгейзе з Північної півкулі в грудні слід подивитися на схід приблизно через дві години після заходу Сонця. Там можна побачити три зірки поясу Оріона — Альнітак, Альнілам і Мінтака. Бетельгейзе буде ліворуч від них (ліве «плече» сузір’я).

Сузір'я Оріона
Сузір’я Оріона на грудневому небі. Фото: Flickr

«Це затемнення буде корисним не тільки для вивчення Бетельгейзе, але також для уточнення форми астероїда Леона», — пояснює директор проекту Virtual Telescope астрофізик Джанлука Масі.

Раніше ми розповідали про те, чи вибухне Бетельгейзе у найближчі кілька десятиліть.

За матеріалами livescience.com