Захоплюючі фотографії Марса розповіли про таємниче минуле планети

Камера HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) на борту Mars Reconnaissance Orbiter надіслала захоплююче фото поверхні Марса. На знімку знято кратера Деніелсона, на північ від екватора планети. Цей регіон представляє великий інтерес для космічних геологів через шаруваті відкладення, що вистилають кратер.

Тераси кратера Деніелсона
Тераси кратера Деніелсона. Фото: NASA/JPL/UArizona

Шаруваті відкладення можна знайти по всьому Марсу. Але кратер Деніелсона містить одні з найбільш вражаючих і найкраще збережених. Ще цікавіше те, що вони нагадують тераси, з різним рівнем ерозії. Більш міцні шари утворюють сходи, а більш слабкі матеріали перебувають усередині них. Рівність цих шарів означає, що вони не могли бути створені внаслідок випадкових процесів, таких як зіткнення. Вчені думають, що шари відкладалися в результаті процесів, що регулярно повторювались у минулому.

«Циклічні зміни у властивостях відкладень зробили одні шари стійкішими до ерозії, ніж інші. Через еони часу ці міцніші шари виступили назовні, як сходи. По цих сходинках вітри розпорошують пісок, що призводить до появи візерунків, схожих на смуги зебри», – пояснюють у NASA.

кратер Деніелсона
Розломи на поверхні у кратері Деніелсона. Фото: NASA/JPL-Caltech/UArizona (2012 рік)
кратер Деніелсона
Розломи на поверхні у кратері Деніелсона. Фото: NASA/JPL-Caltech/UArizona (2019 рік)

При наближенні були знайдені області гірських порід, поцятковані тріщинами. Вчені вивчили ці розломи та визначили, що, оскільки шматки ідеально підходять один до одного, це сталося після того, як відкладення вже перетворилися на гірську породу. Проте залишається незрозумілим, як саме утворилися відкладення.

Деякі вчені висловили припущення, що періодичний процес міг бути результатом змін клімату, пов’язаного з варіаціями орбіти Марса. Інше дослідження припускає, що причиною може бути підйом ґрунтових вод. Тим часом, орбітальні апарати з високоякісними камерами, такі як HiRISE, допомагають розкрити захоплюючу історію Марса.

HiRISE
High Resolution Imaging Experiment відомий як HiRISE. Фото: NASA

Нагадаємо, що раніше ESA відмовилося від співпраці з Росією за програмою ExoMars.