Mars Express сфотографував «фабрику» марсіанського пилу

Марс відомий своїми пиловыми бурями, здатними на місяці закривати більшу частину планети. Але звідки береться цей пил? На думку планетологів, її основним джерелом є регіон під назвою Борозна Медузи (Medusae Fossae). Європейський зонд Mars Express, що знаходиться на ареоцентричній орбіті, нещодавно зробив кілька знімків цієї формації.

Ділянка Борозни Медузи. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

Борозна Медузи є великою областю, розташованою на кордон між Великою Північною рівниною Марса і південними нагір’ями. Сумарна довжина всіх її ділянок перевищує 5 тис. км, а площу можна порівняти з територією Індії.

Ця гігантська структура сформувалася в результаті вулканічної активності. Дані орбітальних апаратів свідчать про те, що вона вкрита пористим матеріалом. Очевидно, це поклади вулканічного попелу. З огляду на свою м’якість цей матеріал активно руйнується під дією марсіанських вітрів. Пил, що утворюється в ході цього процесу, потім розноситься по планеті.

Знімки Mars Express демонструють кілька типів ландшафту всередині Борозни Медузи, виточених вітрами Червоної планети. Серед них — кілометрові жолоби, гребені, западини у формі блюдця та характерна хвиляста поверхня.

Участок Борозды Медузы. Источник: ESA/DLR/FU Berlin

До вищесказаного варто додати ще один цікавий факт. У момент свого формування Борозна Медузи була значно більшою, ніж зараз. За деякими оцінками, її початкова площа сягала 5 млн км². Пилу, що утворився в результаті її поступового руйнування, вистачило би, щоб укрити весь Марс шаром завтовшки від 2 до 12 м.

Ви також можете почитати про об’єкт дивної форми, нещодавно сфотографований ровером Curiosity.