Загроза з космосу: реальна небезпека астероїдів чи надмірна сенсаційність ЗМІ?

ЗМІ останнім часом люблять поширювати новини про те, як черговий астероїд загрожує Землі близьким прольотом. Іноді трапляється, що космічні камінці таки прориваються в атмосферу нашої планети та згоряють яскравим полум’ям, іноді вибухаючи при цьому, як нещодавній болід над Києвом.

Враження художника від навколоземних астероїдів
Навколоземні астероїди в уявленні художника. Зображення: NASA

Але на поверхні Землі є моторошні нагадування про те, як великі метеорити досягають поверхні та вибухають силою кількох ядерних бомб. Аризонський кратер, завглибшки 180 м та завширшки 1200 м, яскравий тому приклад. Його падіння 50 тис. років тому викликало масштабні руйнування. Але така космічна скеля була відносно невеликою. Її важко назвати «вбивцею планет», на відміну від величезного астероїда приблизно 10-кілометрової ширини, який знищив більшість динозаврів, утворивши величезний кратер Чиксулуб.

Звісно, загроза нового значного зіткнення — чи то з астероїдом завширшки 100 чи навіть 1000 метрів — є неодмінною, але вчені мають оптимістичні новини. Новий перепис багатьох найбільших астероїдів, які проходять повз Землю, підтверджує, що наразі немає відомих загроз зіткнення в найближче століття. Навіть ймовірність зіткнення в наступні тисячоліття надзвичайно низька.

Арізонський кратер
Аризонський кратер. Фото: Unsplash

Водночас дослідникам відомі близько 20 великих потенційно небезпечних астероїдів, оскільки їхня віддалена майбутня траєкторія ще не визначена. Важливо, що ці конкретні астероїди, завширшки кілометр або ще більше, поки що не викликають тривоги у вчених. Проте нові дослідження підкреслюють, що впродовж тисячоліть у майбутньому деякі траєкторії залишаються невизначеними, й для повного виключення можливого зіткнення потрібно більше спостережень.

«Нам потрібна детальніша інформація про ці астероїди, хоча ймовірність зіткнення все ще дуже низька», — повідомив Оскар Фуентес-Муньоз, дослідник з Університету Колорадо в Боулдері.

Оскар Фуентес-Муньоз провів дослідження з планетарного захисту, яке наразі опубліковане на платформі обміну дослідженнями arxiv та буде надруковане в журналі The Astronomical Journal.

Чому загроза зіткнення з астероїдом є низькою?

NASA та вчені інших організацій пильно спостерігають за небом, визначаючи потенційні небезпеки від близьких навколоземних астероїдів. Астрономи виявили майже 10 тис. космічних скель неподалік від нас. Варто зазначити, що поняття «неподалік» часто означає віддаленість у мільйонах кілометрів. При цьому щороку вчені знаходять близько 500 об’єктів завбільшки від 100 м. За оцінками вчених, неподалік Землі існують ще майже 15 тис. невідкритих астероїдів. На щастя, понад 90% найбільших гігантів, завширшки понад 500 м, уже знайдені та відслідковані їхні траєкторії.

Однак майбутній ризик зіткнення залишається низьким із двох причин: наявність відомостей про частоту астероїдів, які потрапляють на Землю сьогодні та в минулому, а також відсутність підтверджень будь-яких відомих майбутніх зіткнень з астероїдами.

На диво, щодня через атмосферу Землі падає приблизно 100 тонн пилу і частинок розміром з пісок, які негайно спалюються. Щороку щонайменше один астероїд розміром з автомобіль падає та вибухає. Зіткнення об’єктів діаметром близько 150 м стаються кожні 10–20 тис. років, а вплив, схожий на знищення динозаврів, від скелі завширшки близько кілометра або більше відбувається на масштабах 100 млн років.

Якщо коротко, то шанси на значне зіткнення за нашого життя дуже малі, кажуть астрономи.

Раніше ми повідомляли про те, що невеликий астероїд може впасти на Землю у 2046 році.

За матеріалами Mashable.