Смерть динозаврів викликала подвійний Армагеддон

Вчені довели, що кратер Чиксулуб утворився внаслідок падіння астероїду, який знищив більшість динозаврів. Але, як виявилось, він був не єдиним відповідальним за масове вимирання гігантських ящурів. У смертельного астероїда був «молодший брат».

400-метровий астероїд
Вигнутий рельєф на морському дні біля узбережжя Західної Африки, вірогідно, утворився внаслідок падіння 400-метрового астероїда приблизно в той самий час, що й удар, який знищив динозаврів. Ілюстрація: SciTechDaily

Біля узбережжя Західної Африки, в сотнях метрів під морським дном, вчені виявили те, що може бути залишками ударного кратера діаметром 8,5 кілометрів, який назвали Надір. За оцінками команди, кратер утворився 66 мільйонів років тому, а це приблизно в той самий час, коли астероїд «вбивця динозаврів» — Чиксулуб — врізався в регіон сучасної Мексики. Якщо це підтвердиться, це може означати, що динозаври, загинули в результаті подвійного удару астероїдів, повідомляє ScienceNews.

На Землі виявлено майже 200 ударних кратерів. Переважна більшість із них знаходиться на суші. За словами планетолога із Університету Арізони в Тусоні Вероніки Брей, це тому, що ударні кратери в морі поступово ховаються під осадом, що робить структуру Надір цінною науковою знахідкою.

Надір
Використовуючи сейсмічні хвилі, що передаються через морське дно, дослідники побудували це штучне кольорове зображення похованої структури Надір. Фото: Science Advances

Особливості ударного кратера

Геолог Юйсдин Ніколсон з Університету Геріот-Ватт в Единбурзі випадково натрапив на структуру під час аналізу даних, зібраних сейсмічними хвилями, що передаються під землею, для виявлення фізичних структур біля берегів Гвінеї. На кілометровій глибині вчений розгледів чашоподібну структуру із яскраво вираженою центральною вершиною — риси, яка нагадувала ударний кратер. Грунтуючись на розмірах конструкції, дослідники підрахували, що астероїд перед падінням мав ширину приблизно 400 метрів. За оцінками дослідників, удар астероїду сколихнув Землю землетрусом магнітудою у 7 балів, та викликав цунамі на сотні метрів у висоту.

Чиксулуб
Ілюстрація утворення кратеру Чиксулуб після його падіння на Землю 66 мільйонів років тому

«Падіння 400-метрового астероїду було набагато менш руйнівним, ніж удар від астероїда Чиксулуб шириною приблизно 10 кілометрів. Навряд чи падіння одного астероїда викликало глобальні наслідки. Але разом вони тільки прискорили вимирання динозаврів», — каже Майкл Рампіно, геолог з Нью-Йоркського університету.

Брей та її колеги наразі ведуть переговори щодо фінансування збору зразків із кратера, плануючи провести буріння у 2024 році.

Нагадаємо, що недавно Землі загрожувало зіткнення з астероїдом, який пролетів на відстані лише 3000 км від її поверхні.