Циркон свідчить про метеоритні удари на Марсі

Вчені дослідили марсіанський метеорит під назвою «Чорна красуня». Кристали циркону в ньому демонструють сліди значних напружень внаслідок ударів метеоритів. Це примушує переглянути оцінки часу, коли ця планета могла бути придатною для життя.

Метеорит «Чорна красуня», у якому знайшли циркон
Метеорит «Чорна красуня». Джерело: news.sky.com

Циркон з метеорита «Чорна красуня»

Метеорит NWA 7034, відомий як «Чорна красуня», був знайдений у Північній Африці 2013 року. Цей уламок гірської породи вагою 320 грамів колись був частиною Марса. Але потім його викинуло з Червоної планети внаслідок катастрофічних подій і, зрештою, він опинився на Землі.

Нещодавно вчені з Університету Кертіна дослідили структуру метеорита. Вони виклали результати своїх наукових пошуків у статті, опублікованій у Science Advances. За словами науковців, «Чорна красуня» являє собою суміш гірських порід, які з часом зцементувалися в єдине ціле.

Особливо цікавими у зразку є кристали циркону, які формують зростки-«двійники». Така структура цього мінералу є наслідком сильних ударних напружень. Вона широко розповсюджена на Землі в ударних кратерах. Цей мінерал знайдений у кратері Чиксулуб (Мексика), який пов’язують зі зникненням динозаврів.

Дослідження допомогли встановити, що вік метеорита становить 4,45 млрд років. І цирконові структури утворилися у ньому після цього часу. А це свідчить, що тоді Марс усе ще зазнавав катастрофічних ударів з космосу.

Коли Марс був придатний до життя

Нове дослідження примушує переглянути деякі уявлення про умови на ранньому Марсі. Зокрема, раніше вважалося, що зіткнення Червоної планети з великими тілами припинилося майже одразу після її утворення. І саме на цих оцінках базувалися строки її придатності до життя. На думку вчених, воно було можливим приблизно 4,2 млрд років тому.

Циркон у «Чорній красуні» свідчить, що катастрофічні зіткнення з Марсом великих метеоритів продовжувалися ще сотні мільйонів років після його утворення. І це зсуває час його можливої придатності до життя. Ймовірно, що умови для нього були тільки у проміжку між 3,9 та 3,7 млрд років тому.